ADE Beats viert tienjarig jubileum: “We gaan doen wat we elk jaar met succes doen”

ADE Beats, het internationale platform voor hiphop, bass en beats, beleeft dit jaar zijn tiende jubileum. Al tien jaar komt tijdens Beats de nationale en internationale hiphopwereld samen in Nederland – zowel bekende artiesten en producers als cruciale sleutelfiguren achter de schermen die de rest van het jaar veel minder zichtbaar zijn. Wij spraken Saul van Stapele, Roger Brouwn en Aldo Bruining over hét nationale en internationale zakenevenement en talenten- en netwerkplatformvoor hiphop, bass en beats in Nederland.

ADE Beats (voorheen Rotterdam Beats) begon tien jaar geleden als een samenwerking tussen Buma Cultuur, urban podium De Nieuwe Oogst en de Gemeente Rotterdam. In de Maasstad werd vanaf 2010 vijf jaar lang een meerdaagse conferentie gehouden waar de gezichten voor én achter het succes van hiphop en opkomend talent in de scene een podium kregen.

Sinds vijf jaar vindt de conferentie plaats in Amsterdam, tijdens Amsterdam Dance Event, wanneer de top van de internationale muziekwereld samenkomt in de hoofdstad. ADE Beats trekt internationale boekers naar showcases van Nederlands hiphop-talent, organiseert panels en master classes waarin gevestigde artiesten en professionals hun kennis overdragen op een nieuwe generatie, connect jong talent met een internationaal netwerk van professionals in deze scene en brengt hiphop-professionals uit heel de wereld samen om deals te sluiten, hun netwerk uit te breiden, en updates te geven over internationale trends, talenten, sounds en ontwikkelingen.

Saul, Roger en Aldo zijn vanaf het begin bij Beats betrokken. Eerst als freelancers die door de iniatiefnemers werden gevraagd de pilot-editie te ontwikkelen en inmiddels als dragende krachten van de conferentie, werkzaam in opdracht van de stichting Beats NL die het evenement ieder jaar organiseert.

Gangen vol roti-bezorgers
Hiphop heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen in Nederland, maar op Beats staat het succes van hiphop al tien jaar centraal, vertelt Saul. “Hiphop was in Nederland tien jaar geleden ook al een groot succes. Het is door streaming nog veel zichtbaarder geworden en dat brengt veel nieuwe meer mogelijkheden en successen met zich mee, maar hiphop heeft in Nederland een veel langere en succesvolle geschiedenis. Hiphop was voor ons ook toen al een hele krachtige belangrijke cultuur waar iedereen die wij kenden bij betrokken was.”

De eerste jaren moest Beats hard werken om het hiphop-publiek, en met name de artiesten en professionals, warm te maken voor de conferentie. Waar in pop en dance heel duidelijk was dat zulke evenementen de scene een enorme stimulans gaven, was het voor de hiphop-achterban nieuwer om te investeren in je netwerk en carrière door naar een industrieconferentie te gaan.

Met nationale en internationale headliners van naam bouwde Beats een reputatie op als dé plek waar de relevante kennis wordt gedeeld en sleutelfiguren laten zien hoe het er achter de schermen aan toegaat. Roger ziet dat door de explosieve successen van Nederlandse artiesten de interesse in nationale sprekers is toegenomen. “We hebben altijd ook veel sprekers van eigen bodem gehad maar je ziet nu dat bezoekers echt benieuwd zijn hoe bijvoorbeeld acts als $hirak, Broederliefde en Ronnie Flex hun carrière bouwen en hun zaken regelen.” De afgelopen edities verkocht ADE Beats uit. Roger: “Het zou mooi zijn als we kunnen doorgroeien, de conferentie nog eerder kunnen uitverkopen en nog meer ruimte krijgen om grote sprekers neer te zetten. We willen dit jaar bijvoorbeeld ook de grote zaal van de Melkweg bij het programma trekken.”

De Nederlandse scene is vanaf het begin nauw verbonden geweest met Beats. De eerste edities in Rotterdam voelden regelmatig als een schoolreisje. Saul herinnert zich weekends met veel rappers, producers en industriemensen in hetzelfde hotel, uit binnen- en buitenland. Hij vertelt: “Tijdens een leeg moment aan het begin van de avond had iedereen zich teruggetrokken op hun kamers. Binnen een mum van tijd liepen de gangen vol roti-bezorgers en werd het nummer van die bezorgers rondgeappt. Dat is een toffe vibe – wanneer je met je eigen mensen bent en met je scene een heel hotel overneemt.”

Moortje
Eén van de verhalen die het drietal is bijgebleven in tien jaar Beats, is het verhaal van DJ Moortje. De grondlegger van bubbling woonde destijds op Curaçao en kwam speciaal voor (toen nog) Rotterdam Beats naar Nederland. Saul: “We wilden hem heel graag hebben voor een gesprek. Hij is een legende in onze scene, een pionier, en iemands wiens naam steeds viel in gesprekken met muzikanten. Jongens als Diplo en Chuckie vertelden mij hoeveel effect hij had op hun sound. Moortje heeft heel veel invloed gehad op de urban/EDM sound van toen en nu. Dat was op dat moment een verhaal waar weinig mensen het over hadden.”

De Q&A van Moortje was een groot succes. De DJ liet zien hoe hij zijn platen vroeger versneld afspeelde en met bubbling een nieuw genre neerzette en gaf diezelfde avond een optreden in de club van Roger. Aldo: “Dat verhaal is wel echt bijzonder. Hij is niet meer teruggevlogen naar Curaçao, ging weer veel optreden, er kwam een documentaire. Later hadden we hem in een panelgesprek met Hardwell, Chuckie, The Partysquad en anderen over de invloed van bubbling op al hun stijlen. Een professor aan Harvard heeft contact met hem gezocht voor zijn studie over het genre bubbling en die hebben wij weer uitgenodigd voor een lezing over zijn onderzoek. Dat soort verhalen maken Beats uniek en internationaal interessant.”

Uniek
En uniek is het. In de afgelopen tien jaar kwamen gasten uit alle windstreken naar Rotterdam of Amsterdam om kennis te delen, demo’s van nationale talenten te beoordelen, tips te geven over het opbouwen van een internationale carrière, ins en outs te vertellen over hun werk in de studio met namen als JAY Z, Kendrick Lamar en Kanye west, te vertellen hoe ze hun zaken regelen, et cetera. Van de man die Eminem ontdekte en 50 Cent zijn eerste contract gaf, via producers als Hudson Mohawke, Just Blaze en Amp Fiddler, tot artiesten als hiphop-pionier Kurtis Blow, Jazzy Jeff en nationale namen als Esko, $hirak, Boaz van de Beatz, Broederliefde, Mula B en Hef. Aldo: “We merken steeds meer dat mensen echt graag bij ons willen komen spreken. Abe Batshon, de CEO van muziek-marktplaats BeatStars, begon een Twitteractie onder zijn eigen volgers om hem op de conferentie te krijgen. En vorig jaar wilde de manager van London On Da Track dat de producer bij ons kwam spreken. Dat gebeurde ook.”

De conferentie heeft zich altijd gericht op de veelzijdigheid van het genre en richt zich dus niet alleen op de Amerikaanse sound. Saul: “Beats en hiphop zijn worldwide, dus zie je dat bij ons ook terug. Twee jaar geleden hadden we de slogan: This is not America. We hebben mensen uitgenodigd om te vertellen over trap in Vietnam, afrobeats, grime, urban latin – we benaderen het echt vanuit een internationaal perspectief, en merken dat bijvoorbeeld mensen uit de Verenigde Staten ook daar op afkomen: ze zijn geïnteresseerd in nieuwe sounds uit andere scenes, in het succes dat Nederland heeft op hiphopgebied, en in het meest uiteenlopende, internationale talent.” Aldo: “Vorig jaar kregen we een documentaire aangeboden over jongeren die in sloppenwijken van India actief zijn met rappen, in een vergelijkbare context als in de Verenigde Staten tijdens de 80’s. Dit is alleen op een veel grotere schaal. Dat is een interessante ontwikkeling die we graag een podium geven.”

Jubileum
Deze herfst is (ADE) Beats toe aan zijn tiende jaargang, een jubileum. Of de organisatie dan ook gaat uitpakken? Aldo “We gaan doen wat we elk jaar met succes doen en een relevant en aansprekend programma neerzetten. Wellicht dat we een aantal mensen terughalen van de afgelopen tien jaar, al is dat wel voor ons niet echt een prioriteit. Hiphop gaat altijd om wat op dit moment gaande is, dus we zijn vooral bezig met kijken naar toffe nieuwe namen en ontwikkelingen De stroming blijft altijd actueel. Het terughalen van namen is automatisch eigenlijk al minder relevant.”

Saul: “Natuurlijk zouden we Jay Z wel willen als spreker, maar dat kost ook wel wat en we zijn een non-profit-evenement. We zoeken manieren om de urgente verhalen te vertellen die wel bij ons budget passen. In 2012 vertelden Dave Free (President Top Dawg Entertainment, DJ en jeugdvriend, red) en Jericho Adams (Interscope Records, red.) het verhaal van Kendrick Lamar. Echt helemaal van jammen in de huiskamer in L.A. tot aan de internationale mainstages dus. In die tijd was Kendrick al onhaalbaar, maar hadden we toch een ijzersterk verhaal, verteld door zijn vriend die alles van dichtbij meemaakte en president werd van Top Dawg Entertainment, voor de prijs van twee vliegtickets vanuit Londen, waar ze die week waren. Vorig jaar vertelde Just Blaze in een masterclass op ADE Beats over zijn werk met JAY Z en Kanye – dat geeft evengoed unieke informatie van dichtbij en achter de schermen. Op die manier gaan we te werk, ook voor de tiende editie. Het gaat ons om kennisoverdracht en om netwerken, niet altijd om roem. We kiezen ook vaak voor de producers en DJ’s – hun werk is cruciaal voor onze scene en we willen ze als Beats veel meer in de schijnwerpers zetten. Zonder hen rappen al die grote namen tenslotte ook maar a capella.”

De jubileumeditie van ADE Beats vindt plaats op 19 oktober 2019 in de Melkweg te Amsterdam. Voor toevoegingen aan de line-up hou je uiteraard Puna.nl in de gaten.

Foto’s: Nelson Hillebrand

Volg Puna.nl op Facebook, Instagram, Twitter en de Spotify Playlist.
X