Als beginnend ondernemer of doorgewinterde bedrijfseigenaar ben je misschien klaar om uit je thuiskantoor te breken en stappen te ondernemen om een kantoorruimte te vinden die heeft wat je nodig hebt en die je bedrijf helpt groeien. Door na te denken over wat er nodig is voor de bedrijfsvoering, kun je je beslissing over een fysieke locatie die het beste aan je behoeften voldoet, bepalen zonder dat je direct blut bent. Door gebruik te maken van deze 5 tips, maak je de juiste keuze bij het huren van je eerste kantoorruimte in Amsterdam.
Omdat er veel factoren zijn om te overwegen bij het vinden van de juiste ruimte voor je behoeften, kan het tekenen van een huurcontract voor een kantoorruimte in Amsterdam als een last-minute of impulsieve beslissing niet in je voordeel werken. Het is verstandig om vroeg te beginnen met het zoeken naar een kantoorruimte. Het wordt moeilijk om de perfecte ruimte te vinden in een hectische markt zonder voldoende tijd.
Een van de belangrijkste aspecten bij het bepalen van je kantoorruimte in de Nederlandse hoofdstad is de locatie. Zal de locatie van het kantoor je helpen bij je dagelijkse functioneren? Als je bijvoorbeeld vaak naar het postkantoor moet, hoe ver is het kantoor dan van de postdiensten verwijderd? Of ligt de locatie van het kantoor dicht bij andere bronnen? Ligt het dicht bij je klanten? Zijn belangrijke nutsvoorzieningen, zoals telefoon of snel internet, gemakkelijk toegankelijk op de locatie?
Je moet ook overwegen of de huurkosten binnen je budget vallen. Weten wat je per maand voor het kantoor in Amsterdam kunt betalen en een realistisch budget hebben, kan je helpen de opties in je zoektocht te beperken. Naast wat je maandelijks voor de fysieke ruimte betaalt, moet je ook rekening houden met nutsvoorzieningen, zoals internet, elektriciteit en dergelijke. Moet je extra betalen voor parkeren voor de ruimte? Ben je verantwoordelijk voor eventuele reparaties aan de ruimte indien nodig of is dat de verantwoordelijkheid van de verhuurder? Welke andere rekeningen zijn gekoppeld aan de fysieke ruimte of je vermogen om deze te gebruiken?
Als het kan, denk dan eens na over waar je werknemers vandaan komen om naar kantoor te gaan. Als je een verandering doorvoert ten opzichte van waar ze nu inklokken, kan het voor de mensen die voor het bedrijf werken een uitdaging zijn om naar de nieuwe locatie te komen. Idealiter wil je dat je kantoorruimte voor de meeste werknemers handig is om elke dag naartoe te reizen; lange afstanden reizen is zelden een wenselijk onderdeel van de werkdag voor iemand.
Wanneer je overweegt om te tekenen, zorg er dan voor dat je precies weet wat je verantwoordelijkheid is zoals uiteengezet in de huurovereenkomst. Het is verstandig om af te gaan op de letter van het juridische document in plaats van het woord van de verhuurders te geloven (zelfs als ze betrouwbaar lijken). Het is belangrijk om de bepalingen en verwachtingen te begrijpen voordat je de juridische overeenkomst ondertekent.