Een Amerikaanse zangeres, bekend als het icoon achter de wereldwijde "Swiftie"-beweging, behoort in Nederland al jaren tot de meest populaire artiesten. Dat bleek ook maar weer eens op Record Store Day 2025. De artiest lanceerde een speciale uitgave van haar ‘Fortnight’ single. Hoewel het nummer al een jaar geleden verscheen, werd het op 12 april 2025 in beperkte oplage uitgegeven op wit vinyl. Het zorgde voor lange rijen bij de deelnemende platenzaken. Binnen enkele minuten waren alle exemplaren uitverkocht en werden ze voor woekerprijzen aangeboden op Marktplaats. Hoe komt het toch dat de Amerikaanse zangeres ook in Nederland zo ongekend populair is? Op deze pagina proberen we het fenomeen te duiden.
Rolmodel
De artieste bracht haar eerste album uit in 2006. De Amerikaanse was op dat moment slechts zestien jaar oud. Twee jaar later veroverde ze de wereld met het album ‘Fearless’. Daarmee kreeg ze ook in Nederland voet aan de grond. De kracht schuilde vooral in haar songteksten. Met name bij leeftijdgenoten waren haar songteksten zeer geliefd. Deze gingen over onderwerpen die voor hen uitermate herkenbaar waren: school, eetstoornissen, volwassen worden, vriendschappen en de eerste verliefdheid. Daarin was de zangeres bijzonder openhartig. Ze maakte de luisteraar volledig deelgenoot van alle ups en downs in haar leven. Daardoor ontstond er gevoelsmatig een persoonlijke band met haar fans, die zich gezien en begrepen voelden. Ze groeide uit tot het ideale rolmodel, en daardoor ontstond in de loop der jaren een enorme loyaliteit.
Aanbevolen Video
Scroll om verder te lezen.
Inmiddels zijn we vijftien jaar verder. Ze is volwassen geworden en haar fans zijn met haar meegegroeid. Waar ze als 16-jarige zong over de prins op het witte paard, is ze er na diverse relaties achter gekomen dat dit ideaalbeeld niet bestaat. Tegenwoordig zingt ze over verbroken relaties, haar worstelingen met de media en het omgaan met haar bekendheid. Af en toe blikt ze terug op zichzelf als 15-jarig meisje, maar altijd op een liefdevolle en begripvolle wijze. De oude fans zijn met haar meegegroeid en kunnen zich nog steeds volledig herkennen in de inmiddels meer volwassen songteksten. Daarnaast trekt ze ook in Nederland weer jongere fans.
De buitengewoon trouwe fans, bekend onder de naam Swifties, discussiëren op sociale media urenlang over de diepere betekenissen van de liedteksten. Daarnaast ontmoeten zij elkaar op speciale themafeesten. Er worden vriendschapsarmbandjes gemaakt en uitgewisseld, er worden speciale gerelateerde hapjes en drankjes geserveerd, en natuurlijk schallen er enkele nummers van hun idool uit de speakers. Er is geen artiest met een fanbase die net zo toegewijd is als deze Swifties.
Stijlicoon
Het blijft niet alleen bij de muziek. De Amerikaanse heeft ook een grote invloed op de mode. Haar persoonlijke stijl en branding stonden aan de basis van talloze trends. Items die zij draagt zijn onmiddellijk uitverkocht. Het laat zien dat het effect echt bestaat. De zangeres kiest niet zozeer voor grote merken, maar geeft steeds vaker de voorkeur aan onbekende merken van jonge vrouwelijke ontwerpers. Nederlandse modebladen publiceren voortdurend artikelen over hoe de look van de Amerikaanse kan worden nagebootst. Damesbladen lanceren webpagina’s als ‘De artieste’ is fan van dit merk, en nu zijn wij het ook’. De artikelen vinden gretig aftrek.
Bekende fans
Ook bij andere bekende mensen en muzikanten kan ze op veel bewondering rekenen. Zo zijn in Nederland onder meer Ruud de Wild, Monica Geuze en Humberto Tan echte Swifties. In het buitenland is Foo Fighters-boegbeeld Dave Grohl een fanatieke fan, evenals Ed Sheeran. Ook Formule-1 coureurs Pierre Gasly en Charles Leclerc werden gespot bij een van haar shows.
Een speciale band heeft de Amerikaanse met de band KISS. In 2009, toen ze nog in het voorprogramma van Keith Urban optrad, kwam zij volledig verkleed als KISS-bandlid het podium op, inclusief schmink, kostuum en plateauzolen. KISS-frontmannen Paul Stanley en Gene Simmons bezochten meerdere malen een concert en lieten na afloop weten ‘een fenomenale show van een fenomenale artiest’ te hebben gezien. Wat KISS betreft: hun enorme populariteit leidde in 1979 tot de ontwikkeling van een inmiddels legendarische flipperkast met Kiss-thema. En de populariteit leidde zelfs tot
online gokkasten rondom KISS. De Swifties hebben op hun beurt een enorme honger naar alle gerelateerde merchandise. De Europese tour van 2024 leverde alleen al 120 miljoen dollar op aan de verkoop van shirts, hoodies, posters en andere fanartikelen.
Nederlandse exodus
In 2024 werd ook voor niet-ingewijden duidelijk hoe populair de Amerikaanse zangeres in Nederland is. In de zomer trad de zangeres voor het eerst sinds negen jaar weer op in ons land. De 150.000 kaarten voor de drie shows in de
Johan Cruijff ArenA waren binnen enkele minuten weg. Het zorgde voor een exodus van Nederlandse fans die geen kaart hadden kunnen bemachtigen. Er werden duizenden kaarten voor shows in het buitenland gekocht, met name in Groot-Brittannië waar veel meer concerten gepland stonden. Grote groepen Nederlanders vertrokken voor enkele dagen naar Edinburgh en zorgden voor een enorme boost aan de hotelindustrie en lokale bedrijven in de Schotse plaats. Ook Liverpool en Londen mochten duizenden Nederlandse Swifties ontvangen. Voor de vele Nederlandse bewonderaars is het dan ook te hopen dat haar volgende bezoek niet weer negen jaar op zich laat wachten.