CHILDSPLAY: “Ze mochten ons vanaf dag één al niet, omdat wij daar altijd de tent afbraken”

CHILDSPLAY timmert de laatste jaren nationaal en internationaal hard aan de weg. De jongens dropten in 2016 hun Nederlandstalige album en waren dit jaar nog verantwoordelijk voor de productie van J Balvin’s megahit Machika. Wij spraken producer Keanu, DJ KidQ en (MC) Don Perignon over hun doorbraak, hun bijdrage aan Machika, de volgende megahit en een bizar moment in een Duitse nachtclub.

Chuckie
Weinig feestgangers zullen de naam CHILDSPLAY niet kennen. Het drietal is pas sinds 2014 actief, maar tracks als Bobbel met Jayh en Puta met 3robi zijn regelmatig te horen in de club. Don ontdekte Keanu aka ‘the platina kid’ en samen besloten ze CHILDSPLAY op te zetten. Een DJ ontbrak nog, dus voegde KidQ zich bij de formatie. CHILDSPLAY was compleet. Al snel trok de groep de aandacht van DJ Chuckie, door de track Moshpit van (toen nog) trap-duo Flosstradamus te remixen. Don: “Chuckie had via via gehoord van wie die remix was. Hij vond het hard. Op een dag zaten we in de studio en vroeg ik of hij langskwam.” Keanu: “Dat was nog best even stressen, trouwens. Ik had toen net een nieuwe computer en had nog niets geïnstalleerd om muziek te maken. Gelukkig is het allemaal goed gekomen. Chuckie was heel ontspannen en we hebben daarna nog vaak met hem gewerkt.”

Daar is geen woord van gelogen. Samen met Chuckie maakten de jongens van CHILDSPLAY zes traphall (hun zelfbedachte fusie tussen dancehall en trap) EP’s. De laatste in de reeks kwam in het voorjaar van 2017 uit. Twee jaar eerder brak het drietal definitief door met hun track Bobbel, al hadden ze dat van te voren niet verwacht. Don: “Toen we Bobbel uitbrachten hadden we het plan om na de zomer aan een hit te gaan werken, maar Bobbel werd die hit. Op Terschelling werden we toen ook voor het eerst herkend. Mensen kwamen opeens voor jou naar een show toe. Dat was heel leuk natuurlijk, maar het zorgde ook voor veel druk. We stonden ineens voor de vraag: ‘What’s next?’”

Zero Fucks Given
De formatie had moeite met die vraag, vertelt Keanu: “We besloten de muziek te maken die het grote publiek wilde horen, maar dat werkt niet.” In diezelfde periode rook CHILDSPLAY aan internationaal succes, waardoor de jongens misschien iets te gretig werden. Keanu vervolgt: “We mochten na Hardwell voor 30.000 man afsluiten in Tenerife en dat smaakt natuurlijk naar meer. Uiteindelijk is het niet zo gelopen.” Een internationale carrière voor CHILDSPLAY zat er toen nog niet in. Don verklaart waarom: “In Nederland braken we door met moombahton en dancehall, een sound die internationaal toen niet populair was. Op het moment dat wij meer trap-achtige muziek gingen maken, werd Lean On van Major Lazer een wereldwijde hit, waardoor de sound weer meer richting moombahton ging. We keken teveel wat er in Amerika gebeurde, in plaats van onze eigen ding te blijven doen. We waren onze tijd vooruit, want wat wij in Nederland deden is nu populair in Amerika. Zo gaat het al een tijdje.”

Eind 2016 dropte CHILDSPLAY hun eerste en voorlopig enige album Zero Fucks Given. Het project was de eerste in zijn soort. Nog nooit eerder had een DJ-act een Nederlandstalig album uitgebracht. KidQ: “We wilden graag de eerste zijn. We hoorden dat The Partysquad ook bezig was met hun album, dus we hebben die van ons snel uitgebracht. Uiteindelijk maakten we ons zorgen om niks, want dat album (Nachtwacht, red.) is pas net uitgekomen.” Zero Fucks Given stond bol van de imposante namen. Onder anderen Hef, Jonna Fraser, Boef en SBMG hadden een bijdrage op het project. Keanu over het ontstaan van het album: “Rond die tijd werd Nederlandse hiphop echt groot, dus artiesten begonnen een beetje kieskeurig te worden op het gebied van featurings. Daarom besloten we alle harde artiesten uit te nodigen om vervolgens maar te kijken wie er wel of niet kwam. Ze besloten allemaal te komen en ineens hadden we een album.”

De jongens van CHILDSPLAY werden ook steeds regelmatiger geboekt in het buitenland. Dat klinkt als een jongensdroom, maar niet alle optredens waren even leuk, herinnert de producer van de groep zich. “In Duitsland zijn we een keer uit de club gezet. Onze (toenmalige) tourmanager hield iemand tegen die een fles drank bij onze DJ booth wilde pakken, dat werd hem niet in dank afgenomen. Die club wordt gerund door een soort maffia, waar alle beveiligers deel van uit maken. Die gast liet zich niet vertellen wat er in zijn club gebeurde, dus ontstond er een opstootje. Op dit moment was het erop of eronder en uit alle hoeken kwamen beveiligers. Onze meegereisde vrienden waren ook niet vies van een vechtpartij en na het gooien van een glas escaleerde het direct. Eenmaal buiten zagen de jongens zo’n dertig man op zich af sprinten. KidQ: “Wij zeiden tegen onze tourmanager dat hij naar het hotel moest vluchten, omdat hij sowieso klappen zou krijgen. Wij namen een risico en bleven staan. Dat werkte. We kwamen daar heel vaak en ze mochten ons vanaf dag één al niet, misschien omdat wij daar altijd de tent afbraken. Ik denk dat ze al die tijd al op zoek waren naar een opstootje.”

Megahits
Dit jaar begon erg goed voor de formatie. Het drietal was namelijk, samen met Chuckie, verantwoordelijk voor de productie van J Balvin’s megahit Machika. Het nummer ontstond toen Chuckie de Arubaanse zanger Jeon meenam naar de studio. Aanvankelijk was het nummer volledig in het Papiaments, maar toen Jeon verhuisde naar New York veranderde dat snel. Keanu: “In de sportschool kwam Jeon in contact met J Balvin. Na het horen van het nummer wilde hij het als zijn nieuwe single. Toen is die track geflipt naar Spaans en kwam ie uit.” Het nummer werd in twee maanden ruim 115 miljoen keer bekeken op YouTube en laat daarmee opnieuw zien hoe groot de Latijns-Amerikaanse muziekwereld is.

Ondanks het grote succes van Machika hinken de jongens niet op twee gedachten, ze hoeven niet te kiezen tussen Nederland en het buitenland. Don: “Zo zien we het niet meer. Wij maken gewoon muziek, of dat nou met Jozo en Kempi is of met artiesten uit Londen of Colombia, de muziek blijft hetzelfde. Dat is één van de dingen die we de afgelopen jaren geleerd hebben en we bewust anders doen dan een paar jaar geleden. Het lijkt me ook tof om een track die het niet zo goed deed in Nederland mee te nemen naar Zuid-Amerika, om te kijken wat ‘ie daar doet met een Spaanstalige artiest. Je zal dan zien dat het wel werkt.” Keanu vervolgt: “We zijn altijd bezig met nieuwe muziek. Kijk naar Coño van Puri, die kan je echt overal ter wereld draaien. Dat bewijst maar dat wij (Nederland) echt voorlopen op dit gebied. We zijn nu bezig tracks die in Nederland geaccepteerd worden en het ook in het buitenland goed kunnen gaan doen.”

Don verklapt dat de groep denkt aan een meertalig EP, al is dat nog niet zeker. “We spelen met het idee. Sowieso komen er ook nog een aantal Nederlandse tunes aan, we hebben bangers op de plank liggen.” Dan komt Keanu op een idee: “Een tune met een Spaanse, Engelse, Franse en Papiamentse verse en het klinkt allemaal lekker in je oren.” Don: Ey, hard hoor!” Het zou zomaar kunnen dat het idee voor de volgende megahit van CHILDSPLAY alweer klaar ligt.

Tekst: Daniël Mol | Foto’s: Esmeralda Engels