De feestjes van Freshcotton beginnen met Tequila en lopen meestal uit de hand

sep 01 2016, 10:00 XTRA
Schermafbeelding 2016 08 31 om 140110
Voor het project ‘De NachtWacht’, waarin Sauza Tequila vriendengroepen volgt die ‘ready for nightly adventures’ zijn, krijgen vriendengroepen een gezicht. Daarom gingen wij op bezoek bij FreshCotton om de mannen achter de iconische webshop te leren kennen. We spraken over stijl, office parties en vijftien worden.
Het gesprek begint met de vraag aan Jesse, Albert, Keke, Vincent en Rikkert wie FreshCotton nou eigenlijk is: “Pff wie zijn we… dat is gelijk de moeilijkste vraag. We zijn van alles, maar vooral een team dat zich bezighoudt met mooie kleding, schoenen, de laatste trends en die dan op zo’n mooi mogelijke manier te laten zien. We zijn een hecht team met allemaal verschillende kwaliteiten. Mensen vinden het leuk om hier te werken en dat voel je als klant, ik denk dat dat belangrijk is”, antwoordt Jesse. Albert en Keke vullen hem aan door de verschillende karakters van het team te benadrukken. “Op een bepaalde manier zijn we stuk voor stuk aparte figuren.” Zo komt Jesse uit de skate- en snowboardhoek en staat financiële man Rikkert in zijn vrije tijd gruntend en headbangend op het podium. “Er zijn meer rare afwijkingen. Albert rent ultra-marathons en ik organiseer literaire avonden”, voegt Keke toe. Volgens Albert zorgen die verschillen er juist voor dat ze elkaar versterken.
[jw7-video]
Denk je aan FreshCotton, dan denk je aan kleding en denk je aan kleding, dan denk je aan stijl. Maar wat is stijl voor hun? Wanneer heeft iemand stijl? Keke laat zich hier als eerste over uit: “Als je je ergens goed in voelt en dat overbrengt. Iemand kan zich stijlvol kleden, maar het moet wel kloppen bij de persoon. Je moet zijn wat je draagt.” Jesse vervolgt in dezelfde lijn: “Voor mij is het wanneer je je lichaam kent en weet welke fit, kleuren en accessoires je het beste staan. En daar dan traditioneel of juist origineel de juiste combinaties mee maken.” Voor Vincent is het belangrijk wat je wil uitdragen: “Wil je hiphop, streetwear, Scandinavisch netjes? Of je gaat combineren: dure jas met sicke sneakers eronder.” Het is wel duidelijk dat het voor de heren meer is dan alleen de kleding die je draagt.
Stijl is zeer belangrijk als je uniek wil zijn. Wat maakt FreshCotton uniek? Keke benadrukt het community aspect van de webshop: “FreshCotton is een lifestyle. Het gaat niet alleen om de producten; we zijn echt onderdeel van een movement waar de klant bij wil horen.” Rikkert wijst erop dat hun eigen smaak naar voren komt in alles wat ze doen en dat ze daardoor soms onconventioneel handelen: “We zijn nu bijvoorbeeld hooked aan ‘Stranger Things’ waar het ongeveer elke dag op kantoor over gaat. Dat kan zomaar op Facebook belanden, omdat wij het vet vinden. Sommige mensen zullen het dan niet begrijpen, maar het draagt wel uit wie wij zijn.” Alles is echt. Dat zie je ook in de samenwerkingen die ze aangaan. Jesse: “Die moeten we zelf leuk vinden. Zo staan we de ene keer op een festival als Appelsap of Pitch en ontwikkelen we samen een collectie en de volgende keer maken we een gruwelijke burger met restaurant de Rotisserie waar we op dat moment fan van zijn.”
Bij FreshCotton draait niet alles alleen om kleding en stijl. Muziek is een belangrijke factor bij de webshop en de mensen erachter: “Met muziek kun je een bepaald gevoel overbrengen. Dat is voor onze community heel belangrijk. Maar ook intern is iedereen met muziek bezig”, vertelt Jesse. Uit de liefde voor muziek zijn de vele samenwerkingen met artiesten en festivals gekomen. Dat is begonnen met de grote labels in de hiphop en inmiddels organiseert FreshCotton feesten in de Chicago Social Club en Bitterzoet in Amsterdam.
De liefde voor hiphop is duidelijk terug te vinden op kantoor: “Er is een soort pool van artiesten die iedereen unaniem wel vet vindt. De bangers die we op kantoor draaien. En we hebben wel een paar anthems die constant terugkomen. Sowieso Domme Jongens van Mula B, Louis & 3robi. En iedereen gaat lekker op Binnenstad van Yung Internet”, vertelt Keke. “En hier komen bijna dagelijks dj’s en artiesten over de vloer, dus aan nieuwe muziek geen gebrek.”
Wij willen wel weten hoe het er op die borrels aan toegaat. “We starten met Tequila. En als je er niet bij bent dan heb je niet de hele week meegemaakt”, stelt Rikkert. De vrijdagmiddagborrel is ook een bron van inspiratie. “De beste ideeën ontstaan trouwens tijdens de borrel. En niet tijdens de marketingmeeting op dinsdag”, laat Albert weten. Vervolgens gaat het over de feestjes die ze zelf organiseren op kantoor: “Meestal lopen ze uit de hand.” Hun meest geslaagde was volgens Jesse de 9 to 5 Office Party. “Dat was onze stunt voor de viering van de nieuwe website. FeestDJRuud, Mr. Polska, Zwart Licht, Jarreau Vandal, Rotjoch; iedereen kwam langs.”
FreshCotton bestaat in november al 15 jaar. Waar zijn ze na vijftien succesvolle jaren trots op? “Na Bol.com waren we de eerste webshop in Nederland. Er bestonden nog geen blogs of online communities zoals nu. Wij waren een van de eersten die dat creëerden”, vertelt Albert. “We vinden onszelf steeds opnieuw uit, niet alleen in wat we kunnen, maar ook qua wat ons interesseert. We zijn altijd nieuwsgierig en ambitieus.”
Het 15-jarige jubileum laten ze niet zomaar aan zich voorbijgaan en daarom zijn ze momenteel bezig met ‘The Big Refresh’. “Dat zal over een paar maanden allemaal zichtbaar worden. En als alles staat, dan hebben we een groot feest voor onze 15e verjaardag”, vertelt Jesse. Dat is echter niet alles, want de heren hebben grootse plannen: “Over vijf jaar zal er nog meer keuze zijn in onze webshop, is Quality Blanks uitgegroeid tot ons grootste merk, is er een Freshcotton label, is de site in meerdere talen te lezen en heeft FreshCotton een aantal winkels in de grote steden.”
Andere interviews van vriendengroepen vind je bij Innit Magazine met OURGROUND, Deephouse Amsterdam met Fat Kids Cake. De NachtWacht is een initiatief van Sauza Tequila en meer beelden en video's staan op hun Facebookpagina.

AANBEVOLEN

HET LAATSTE NIEUWS

schermafbeelding 2024 03 28 om 130628

Van Gogh dief Okkie reageert op uitspraken van Lil Kleine over wappies: "Jullie zijn de onderste laag"

NEWS mrt 28, 12:34
schermafbeelding 2023 08 02 om 114418

Ihattaren tekent bij nieuwe zaakwaarnemer voor frisse start: "We zoeken het dit keer dichter bij huis"

NEWS mrt 27, 20:46
schermafbeelding 2024 02 21 om 172334

Yung Miami zou Diddy voorzien van drugs en voor hem werken als prostituee

NEWS mrt 28, 14:19