🔥 DOWNLOAD HIER DE iOS APP VAN PUNA.NL 🔥

Sluiten

Djezja: “Je kan niet zomaar schreeuwen wat je wil, anders word je de grond in geboord”

“Fuck de industrie; Djezja blijft puur.” De Utrechtse rapper, die voorheen door het leven ging als Kippie, heeft het naar eigen zeggen nog nooit eerder zo druk gehad met muziek. Onlangs dropte hij zijn 8 tracks tellende ‘Ogen Op Mij’ EP waarop hij de gelegenheid nam om zijn veelzijdigheid te demonstreren. Rauwe straatbangers, clubtracks of laidback tunes met introspectieve teksten; Djezja kan ’t allemaal. Nu het project net uit is en met name de single Floes lekker loopt, vonden we het hoog tijd om even bij te praten.

Comeback
Djezja’s recente succes komt niet uit de lucht vallen. Het publiek maakte kennis met de rapper in 2013, toen hij in verschillende Zonamo en 101Barz studiosessies met Lijpe verscheen. In de daaropvolgende jaren behield hij zijn zichtbaarheid, maar bracht hij zelf geen muziek uit. Stadsgenoot en collega-rapper TonyTony haalde Djezja uiteindelijk over om weer de booth in te stappen: “We kennen elkaar van de straat. Toen hij net begon met muziek, zei hij ‘Kom gewoon voor de grap een keer mee naar de studio’. Toen begon ik weer aan muziek te werken. Uiteindelijk ben ik altijd met hem gebleven in muziek. We hebben allebei onze eigen dingetjes lopen, maar we zijn wel een soort duo.” In 2017 bracht Djezja twee tapes in eigen beheer uit en in 2018 volgde de ‘Geen Rust’ EP in samenwerking met TonyTony.

Van Kippie naar Djezja
Eind vorig jaar besloot Djezja het echter over een andere boeg te gooien; hij tekende een platendeal bij Ali B’s label Trifecta. Tegelijkertijd kondigde hij aan dat hij voortaan niet langer Kippie, maar Djezja als artiestennaam zou gebruiken. “Kijk, Kippie is gewoon mijn straatnaam. Mijn broer noemden ze Kipcorn. En ik ben z’n broertje: Kipcorn en Kippie dus,” merkt hij lachend op. “Djezja betekent ook gewoon kip man. Veel mensen weten dat niet, waardoor ik ’t toch een betere naam vind. Toen ik in 2017 weer met muziek begon, wilde ik mijn naam eigenlijk gelijk al veranderen. Maar een comeback maken en tegelijk je naam veranderen; in de meeste gevallen pakt dat niet goed uit. Toen ik bij Trifecta tekende voelde als het juiste moment” aldus de Utrechter.

De connectie met Ali kwam tot stand zoals de meeste samenwerkingen in hiphop anno 2019 ontstaan: “Hij slidede gewoon in m’n dm man. In december 2017 zei hij: ‘Yo bro, je bent goed bezig.’ Toen heb ik echt maanden met ‘m gepraat. Uiteindelijk heb ik na 6, 7 maanden bij ‘m getekend.” Bang om op de spreekwoordelijke lopende band terecht te komen is Djezja niet: “Het heeft sowieso zijn redenen als Ali iemand z’n muziek niet gelijk uitbrengt. Dan is het of nog niet helemaal waar het hoort te zijn, of het is niet het juiste moment.” Op de vraag of Ali kritisch is, zegt hij: “Ali? Hij is de definitie van het woord kritisch. Maar in principe geeft hij alleen zijn mening. Het is niet alsof hij bepaalt welke tune op het project komt en welke niet.”

Djezja & Lijpe
Dat Djezja’s band met Lijpe niet meer zo sterk is als hij ooit was, bleek toen de rappers in 2016 naar elkaar uithaalden op sociale media. In een interview met Funx opperde Djezja dat het nooit meer goed zou komen, omdat Lijpe hem geen succes zou gunnen. Gelukkig zijn de gemoederen inmiddels bedaard. “Hij belde me ergens in december. Toen zei hij: ‘We kennen elkaar al zo lang. Laten we niet zo tegen elkaar doen. Als ik ooit iets fout heb gedaan, vergeef ‘t mij.’ Toen heb ik tegen ‘m gezegd: ‘Als ik jou niet vergeef, dan word ik ooit nooit vergeven.’ Er is dus geen spanning meer tussen ons” zegt de rapper. Ook geeft hij aan open te staan voor samenwerkingen: “Ik had een vragenronde gedaan op Insta. Toen zei iemand: ‘Wanneer ft met Lijpe?’ Ik reageerde: ‘Volgende week zondag’ en ik had Lijpe getagd. Iedereen ging helemaal los van ‘wanneer komt die tune?’ En sindsdien blijven ze Lijpe taggen. Als we elkaar ooit treffen en er komt een tune uit, dan gebeurt dat.”

Ogen Op Mij
Op de ‘Ogen Op Mij’ EP rapt Djezja over brood op de tafel zetten by any means necessary. Of dat nu legale of onwettige praktijken behoeft; alle middelen zijn geoorloofd om voor je dierbaren te zorgen. De introtrack van de tape, All Eyez On Me, verwijst terug naar een van zijn grootste inspiratiebronnen: Tupac Shakur. “Toen ik opgroeide luisterde ik letterlijk alleen maar naar Tupac, niks anders. Dat heb ik van mijn broer meegekregen,” verklaart Djezja. Zijn content is vergelijkbaar met die van ‘Pac in de zin dat beide rappers een authentiek beeld van het leven op straat proberen te schetsen. Geen onverantwoordelijke verheerlijking ervan, maar een eerlijk portret van de hoogte- en dieptepunten die de lifestyle met zich meebrengt.

Dat betekent overigens niet dat er geen ruimte is voor plezier. Neem de single Za3ma met Yung Felix bijvoorbeeld, waarop Djezja uithaalt naar mensen die faken alsof ze actief zijn op straat. Een relatief zwaar onderwerp, maar de track is erg dansbaar en heeft een humoristische ondertoon. Met Yung Felix, die 2 producties op de plaat voor zijn rekening nam, kan Djezja erg goed overweg: “Ik ken hem via Bizzey. Bizzey had me een keer gedm’d vanuit het niets. Hij wilde me op zijn project. Toen ben ik gewoon op zijn tune gesprongen (Bizzey – Rakata ft. Mr. Polska & Kippie, red.) en dat was een beat van Felix. Felix zei toen ook gelijk dat we vaker samen moesten werken. De klik met hem is echt goed man. Muzikaal, maar ook daarbuiten. Ik vind hem de beste producer van Nederland.”

Commercie vs. de straat
“Jij kijkt op naar hitters, ik kijk op naar Hazes” rapt Djezja op Floes, de tweede track van de tape. Daarmee maakt hij een punt over zijn ambities: “Het is niet eens zozeer dat ik opkijk naar Hazes. Het is meer dat mensen in mijn omgeving opkijken naar de verkeerde dingen. Met zulke gedachtes ga je nergens komen. Hazes is een legende in de muziek, dus ik kijk liever op naar iemand als Hazes.”

Voor straatrappers lijkt het bijna onmogelijk om iedereen tevreden te houden. Wanneer ze zich exclusief richten op de straat, beperken ze het bereik wat ze zouden kunnen hebben. Echter, als ze clubvriendelijke tracks uitbrengen, zijn er bepaalde fans die dat niet kunnen waarderen. Djezja beweert echter de juiste formule uitgevogeld te hebben: “Ik ben het perfecte voorbeeld daarvan. Veel mensen zeggen: ‘Je moet straat blijven.’ In principe blijf ik altijd een straatrapper. Ik heb ’t gevoel dat de beatkeuze een pokoe commercieel maakt. Ik ga mijn teksten niet aanpassen. Met Felix heb ik bijvoorbeeld pokoes op beats die niet normaal commercieel zijn, gewoon deep house-achtig, maar ik kom alsnog gewoon smerig op die beats.”

Er worden dus geen concessies gemaakt als het gaat om content. Voor samenwerkingen ook niet, als het aan hem ligt: “Ik doe daar niet aan bro, zomaar doekoe aannemen voor een featuring. Gevestigde namen hebben me gedm’d en dan zeg ik ze gewoon dat ’t niet mijn ding is. Ook al bieden onbekende rappers me 20 of 30 doezoe aan voor een samenwerking, ik wil mijn naam daar niet aan verbinden.”

Utrecht
Djezja groeide op de Utrechtse wijk Overvecht, waar zijn moeder voor haar drie kinderen zorgde. De stad is een belangrijk onderwerp in Djezja’s muziek, en heeft hem gevormd tot de persoon die hij nu is. Toen op 18 maart het nieuws naar buiten kwam van een schietpartij in een tram op het 24 Oktoberplein, was Djezja erg actief op sociale media. Zelf zegt hij over het tragische incident: “Ik was in de omgeving. Veel mensen dm’den me, belden me en stuurden me filmpjes over wat er aan de hand was. Ik dacht laat me die shit gewoon posten. Het was echt chaotisch, gewoon rwina man. Veel invallen in verschillende wijken. Het centrum was helemaal leeg, Centraal Station werd geëvacueerd. Ik zeg je eerlijk; zoiets heb ik nog nooit gezien. Het leek wel alsof er oorlog uitbrak.” De berichtgeving van de gevestigde media over de situatie laat hem echter koud: “Er waren veel neppe berichten in de omloop. Mensen maakten bepaalde statements die dan helemaal worden opgeblazen. De media houden daarvan. Ik vind media sowieso fucked up.” Een lastig parket, wanneer je bedenkt dat artiesten media nodig hebben om de massa’s te bereiken. “Wat moet je doen? Sociale media heb je sowieso nodig als artiest, maar je moet er gewoon mee leren omgaan. Je kan niet zomaar schreeuwen wat je wil schreeuwen, anders word je de grond in geboord” aldus Djezja.

One foot in, one foot out
Hoe de nabije toekomst er voor Djezja uit gaat zien, weet hij vooralsnog niet zeker. Volgens hem moet hij ‘t nog even aankijken: “Ik heb zoveel tunes liggen. Ik denk dat ik die tunes gewoon ga afmaken en gelijk weer een tape drop, maar ik zit nog te kijken hoe en wat man.” Op de vraag of hij al volledig van muziek kan leven, antwoordt Djezja: “Dat ligt vooral aan mezelf, want wanneer moet je tevreden zijn? Voor mijn gevoel is het nog steeds one foot in, one foot out.” De rapper heeft immers meerdere mensen waarvoor hij zorg draagt. Hoe hij zijn carrière uit gaat leggen aan zijn zoontje van drie, weet hij echter nog niet. “Als hij die pokoes hoort weet hij wel gelijk dat ik het ben,” zegt hij met een trotse grijns, “maar ik weet het nog niet man. Hij zal ermee moeten leren omgaan dat z’n vader een bekende rapper is. Ik denk dat ik het zelf ook nog moet leren als de tijd daar is.”

Tekst: Sybrand | Foto’s: Nelson Hillebrand





 
Blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste hiphop nieuws met onze App.

 

 
close-link
X