🔥 DOWNLOAD HIER DE iOS APP VAN PUNA.NL 🔥

Sluiten

Donnie: “Ik ben de dertiende provincie van Nederland. Dit is Donnieland.”

The man, the myth, De Fenomeen. Donnie is rapper, maar dat woord dekt de lading niet volledig. ‘Marketingmachine’ is misschien een geschiktere benaming voor de Amsterdammer, die met de meest banale zaken een mediahype kan creëren. Bamischijven, tuinslangen, snelle planga’s en noem maar op; als Donnie er een tune aan toewijdt, kun je erop rekenen dat het viraal gaat. Onlangs bracht hij zijn derde album, Door Het Licht, uit, waarvan met name de single Barry Hayze het goed doet. Donnie kwam langs bij ons kantoor om zijn carrière tot dusver te bespreken.

Waterval van woorden
Donnie zet zijn Balenciaga-runners op tafel voordat hij zijn waterval van woorden laat stromen: “Mijn charisma is mijn vlotte babbel en ik ben 24/7 op mijn schnabbel. Ik was altijd posted on the block, designer tot de sok. Ze zeggen: ‘Jij wil altijd viraal gaan’. Bro, ik zie viraal gaan niet zoals jullie ’t zien. Ik zie viraal gaan als hoe ik in de klas was, toen iedereen moest lachen als ik een joke maakte. Als je 30 mensen kunt laten lachen, kan je vrijwel iedereen laten lachen. Ik ben overal hetzelfde. Mensen zeggen tegen mij ‘Deze guy is een act, hij is een gimmick’ dit dat. Nee gap, ik ben gewoon de 13e provincie van Nederland. Het is gewoon Donnieland. En nu heb ik Hilversum gewoon binnen handbereik. Ik ga af en toe op mijn bootje naar Hilversum, Ik groet de mensies, ik lach op tv en dan ga ik weer lekker terug.”

Door zijn vlotte babbel wist Donnie al vroeg een follower base op te bouwen. Hij besefte het belang van netwerken namelijk al op jonge leeftijd. “Als je nu muziek maakt als kleine jongen toch, je bent zestien jaar, krijgt net schaamhaartjes, dan moet je al weten waar ’t gebeurt, waar je kunt netwerken” aldus de rapper. Zijn manier om dat te doen was door online actief te zijn. Rond 2007 was hij al naam voor zichzelf aan het maken op hiphopfora: “Ik kom uit de tijd van ML75 (website van Man!e en DJ TLM, red.). Toen was ik 12 ofzo. Je had al die gasten daar: James Worthy, Lange Frans, Farid die nu bij Top Notch zit. Iedereen in de industrie kende mij toen eigenlijk al, als een soort van internet legend.”

De contacten die hij via ML75 opdeed, wierpen voor Donnie zeker vruchten af. Zo belandde hij in 2011 al in een 101Barz studiosessie met Lange Frans en een veel jongere Lil Kleine, die destijds nog gewoon als Jorik werd geïntroduceerd. Nadat de sessie uitkwam, nam Donnie even de tijd om mensen aan zijn sound te laten wennen: “Toen ik kwam met die sessie met Lange, dacht ik bij mezelf: ‘Ai, nu moet ik moet echt ‘t acceptatieproces ondergaan’. Ik heb bewust even radiostilte gehouden terwijl ik m’n koksopleiding afmaakte. Je kan lullen wat je wil, maar ieder mens moet eten in z’n leven toch. Je moet 4 dingen in je leven: drinken, eten, schijten en pissen. Dat is de essentie van het leven. En slapen. En eten.” Naast de zin van het leven heeft hij dus ook een plan B uitgevogeld, voor het geval dat zijn huidige carrière het laat afweten: “Als ik nu niks zou hebben, kan ik altijd in de keuken terecht. Stel ik besluit nu een foodtruck te nemen, Donnies foodtruck met kibbeling bijvoorbeeld. Ik kan ‘t gewoon verkopen, omdat mijn naam booming is. Daar heb ik altijd over nagedacht.”

Snelle planga
Toen Donnie vorig jaar viraal ging met Instagram-video’s waarin hij op hilarische wijze zijn bril aanprees, wist hij dat hij beet had. De snelle planga was geboren. Kort na de hype rondom de video’s, dropte hij de (inmiddels voor een Edison genomineerde) Snelle Planga videoclip, wat hem tot nieuwe hoogtes katapulteerde. Waarom de video zo goed werkte, legt Donnie als volgt uit: “Iedereen weet wat een zonnebril is, dus in principe is dat mainstream. Veel mensen wisten van de straat al dat planga gewoon bril betekent, maar ’t werd pas begrijpelijk voor anderen toen ik het vertolkte in mijn filmpjes. Ik wist toen ik het filmpje maakte al dat mensen het fucking grappig zouden vinden, omdat ik het op die Amsterdamse slang-manier verkoop.”

Toen de clip voor een Edison werd genomineerd, was Donnie niet verbaasd: “Luister, ik begrijp het wel neef. Als jij een clip maakt zoals Zwart Licht en Ray Fuego, dat vond ik een mooie clip en de boodschap was duidelijk. Maar als je naar mijn videoclip kijkt, gaat ’t om één ding: de zonnebril. Daarbovenop heb ik ’t op een creatieve manier gepromoot, met edits van memes. Eigenlijk is ’t een groot reclamebord voor zonnebrillen geweest. Als iemand me had gebeld voor een zonnebrillencampagne, denk ik dat we leipe od hadden geslagen. Ook al weet je niet wat een planga is; als je die video hebt gezien, dan weet je dat het een zonnebril is. En dát is marketing ouwe.”

Ondanks dat Snelle Planga niet op de top van de charts terechtkwam, leverde de mediahype Donnie veel exposure op. Daar hecht hij veel meer waarde aan dan aan cijfertjes: “Hij heeft 2,5 miljoen streams of zo? Kijk, het is niet goud gegaan, maar je moet wel beseffen dat die pokoe voor mij veel meer waard is dan een gouden of platina plaat, snap je? Een gouden plaat is geen garantie voor uitverkochte zalen.”

Hoewel Donnie het qua producties op zijn projecten veelal bijtijds houdt, onderscheidt hij zich door zijn vrij traditionele manier van rappen. Hij laat zich dan ook vooral inspireren door de oude garde: “Ik hou van de beginjaren van hiphop. Ik kom uit de tijd van Sugacane a.k.a. Redlight Boogie. Ik weet nog dat iedereen wachtte op zijn album ‘Dirty Money Clean Hands’. Hij kwam met Heltah Skeltah, Sean Price rest in peace man. Opgezwolle, Nicotine, je had zelfs nog Sk8 the Gr8. Eigenlijk houd ik het meest van die backpackshit, mensen die gewoon bars gooiden. Maar als het te stoffig wordt dan voel ik ’t niet, daar ben ik wel eerlijk in.”

Door Het Licht
Donnie z’n nieuwste album, Door Het Licht, is volledig geproduceerd door Bas Bron, de vaste producent van De Jeugd Van Tegenwoordig. De connectie met Bas kwam tot stand via Vjeze Fur: “Ik was met Freddy (Vjeze Fur, red.) aan het chillen. We waren zo dronken dat we om 7 uur ’s ochtends bij zijn huis ingevroren garnalen die over datum waren zaten te bereiden. Toen we die aan het eten waren zei hij opeens: ‘Yo uhh, ik moet naar België toe man.’ Ik dacht dat eerst dat het een joke was, maar ik wilde wel mee. Toen zijn we vertrokken, helemaal deraf.”

“Het oorspronkelijke idee was om met Freddy een EP te maken op Bas’ beats, maar Freddy’s plan was om mij bij Bas binnen te krijgen en nooit te komen. Bas zei: ‘Laat maar zien wat je kan’. Toen zijn we gewoon muziek gaan maken ouwe. Ik was zo dronken dat hij me gewoon vast moest houden.” In de daaropvolgende dagen werd het eindresultaat verwezenlijkt: “De plaat is gemaakt in 4 dagen man. We hebben ongeveer 40 pokoes gemaakt en daaruit hebben we gewoon de beste 11 gekozen. Kijk, je kan neuken toch, maar je hoeft niet per sé een kind te krijgen. Ik neuk heel veel, maar ik krijg weinig kinderen in verhouding.”

Op de figuurlijke kinderen die daadwerkelijk op de plaat zijn beland, is Donnie in elk geval erg trots. Op de vraag of hij dit zijn beste plaat vindt, zegt hij: “Honderdduizend procent ouwe. Ik denk dat het volwassener is. Alles is goed uitvergroot en bepaalde tories heb ik nu pas kunnen vertellen, omdat ik meer dingen heb meegemaakt. In ’t begin was het alleen maar praten over hard gaan, bijslaan en kapot gaan. Nu zit er meer een verhaal achter. Bijvoorbeeld bij Kats Van De Kaart vertel ik over het plein, maar bij Rode Raam kom ik gewoon met die bars. Bij Maan Assie vertel ik over sannies die ik voor ’t eerst probeer, en dat kun je ruim interpreteren. Je kan denken ‘Hij praat over drugs’, maar je kunt ook denken ‘Wacht ff, hij chillt ‘m in Hilversum nu’. Dat zijn dingen waar ik ’t eerder niet over kon hebben.”

Voor de video van de single Barry Hayze heeft Donnie een groot aantal BN’ers gestrikt. We zien de gezichten van onder andere Frans Bauer, Giel Beelen en Sjaak voorbijkomen, met Donnies kenmerkende blonde coupe. De video kwam tot stand door Donnies connecties en de hulp van Top Notch: “We hebben de handen ineengeslagen voor bepaalde zaken. Zonder Top Notch was die video niet mogelijk geweest. Ik heb gewoon nadrukkelijk gewoon een paar gappies van mij benaderd man: Frans Bauer, Gwen van Poorten. Ik heb mensen benaderd die niet per definitie online de grootsten zijn, maar wel gewoon een vaste fanbase hebben. Zoals Gwen, die komt op tv en iedereen kent ‘r. Frans Bauer kent iedereen, maar hij is niet per sé online de grootste. Ik heb precies een hele mooie ratatouille van bekende mensen. Er zitten ook nog een paar gappies van me tussen waarvan niemand weet wie ’t zijn. We hebben zelfs een beveiliger van de shoppa erin gegooid. Dat maakt het ook wel weer fatoe toch.”

Donnie-consults
Met een breed netwerk, oneindige ideeën en Hilversum binnen handbereik, kunnen we ervan uitgaan dat het met Donnie wel goed komt. Naast de foodtruck heeft hij namelijk nog veel meer sluwe plannen: “Ik wou vroeger een sportman worden net Jan Vertonghen, maar nu heb ik kush in m’n longen. Vroeger wilde ik ervoor gaan, maar ik stond nog met één been in die schoollife toch. Ik wilde m’n school afmaken, mijn papiertje halen. Nu pak ik gewoon papier van iemand die in geneeskunde is afgestudeerd, snap je? Later ga ik consults geven; de Donnie-consult ouwe. Ik denk dat mensen naar me gaan luisteren man, denk je niet?”

Tekst: Sybrand | Foto’s: Nelson Hillebrand





 
Blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste hiphop nieuws met onze App.

 

 
close-link
X