Vandaag heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete van meer dan 1 miljoen euro opgelegd aan Epic Games, de ontwikkelaar van het immens populaire spel Fortnite. De toezichthouder beweert dat Epic Games druk uitoefent op kinderen om digitale aankopen te doen binnen de game.
Fortnite, een gratis te spelen spel, biedt spelers de mogelijkheid om in-game aankopen te doen, zoals items om hun personages aan te passen. Het spel geniet vooral onder kinderen grote populariteit.
Uit een onderzoek van de ACM blijkt dat jonge spelers van Fortnite op verschillende manieren onder druk werden gezet om aankopen te doen. De waakhond merkte op dat Epic Games in de zogenaamde "Item Shop" inspeelde op de kwetsbaarheden van kinderen, wat zij bestempelen als oneerlijke handelspraktijken gericht op deze doelgroep.
Aanbevolen Video - Scroll om verder te lezen
De ACM ontdekte tijdens het onderzoek dat kinderen werden aangespoord om aankopen te doen met berichten als 'get it now' of 'buy now'. Dergelijke reclame die direct gericht is op het aanmoedigen van kinderen om te kopen, wordt door de toezichthouder beschouwd als een verboden agressieve handelspraktijk. Als gevolg hiervan heeft de ACM een boete van 562.500 euro opgelegd voor deze overtreding.
Bovendien constateerde de ACM dat in de Item Shop gebruik werd gemaakt van een aflopende timer bij items die na afloop nog steeds beschikbaar waren. Dit soort misleidende tactieken, die bekend staan als "dark patterns", zijn eveneens verboden. De timer speelde in op de angst van kinderen om iets mis te lopen, wat het risico op impulsieve aankopen vergrootte. Ook voor deze overtreding heeft de ACM een boete opgelegd van 562.500 euro.
Naast de boete heeft de ACM geëist dat Epic Games snel wijzigingen aanbrengt in de Item Shop om te voldoen aan alle regelgeving. De gameontwikkelaar moet deze aanpassingen uiterlijk voor 10 juni doorvoeren.
Epic Games heeft inmiddels gereageerd op het nieuws en zegt in beroep te gaan. "De bevindingen in het besluit van de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) bevatten aanzienlijke feitelijke onjuistheden over hoe Fortnite en de itemshop werken. De ACM eist wijzigingen die zouden resulteren in een slechte ervaring voor spelers. We zullen in beroep gaan tegen dit besluit," aldus het statement van de ontwikkelaar. "Terwijl het beroep wordt behandeld, zullen spelers in Nederland die jonger zijn dan 18 jaar vanaf 24 mei 2024 items die minder dan 48 uur in de shop zijn niet kunnen zien of kopen."
Verder laat Epic weten dat er enkele veranderingen zijn aangekondigd en doorgevoerd om de ervaring in de Item Shop te verbeteren. Zo zal de timer verdwijnen en zal er alleen een tijdstip te zien zijn waarop de item shop vernieuwd wordt. Verder worden rangen en kleuren van cosmetische voorwerpen in de item shop verwijderd.
"Wij bieden bovendien spelers van alle leeftijden en ouders tools waarmee zij kunnen bepalen hoe zij aankopen doen en hoe zij met anderen omgaan in Fortnite. Als een speler in Nederland aangeeft jonger dan 16 jaar te zijn, is het account van die speler aanvankelijk een Beperkt account, wat voor een veilige en inclusieve omgeving zorgt om Fortnite te spelen. In een Beperkt account kunnen jongere spelers geen aankopen doen met echt geld of toegang krijgen tot bepaalde functies, zoals spraak- of tekstchat, zolang hun ouder of voogd daar geen toestemming voor heeft gegeven. Met ons toonaangevende Ouderlijk toezicht kunnen ouders vereisen dat er een pin wordt gebruikt voor hun kind aankopen kan doen, en we hebben een wereldwijde dagelijkse bestedingslimiet voor spelers die jonger zijn dan 13 jaar," voegen zijn ter verduidelijking nog toe. "Wij bieden bescherming tegen ongewenste aankopen, waaronder een ingedrukt houden om te kopen-mechanisme, directe annuleringen van aankopen, terugbetalingen via zelfbediening en een expliciete ja/nee-keuze voor het opslaan van betalingsgegevens."