Jasmijn informeert mensen waar hun koffer staat, maar daar is Schiphol niet blij mee

Het is al maanden chaos op Schiphol. Lange rijen, uren wachten en koffers die overal en nergens blijven staan. Sommige mensen wachten al weken op hun koffers en er lijkt voorlopig geen einde aan te komen.

De 29-jarige Jasmijn kwam aan op Schiphol en zag bergen met koffers staan die niet meegenomen waren. Omdat ze al een vermoeden had dat er waarschijnlijk mensen zijn die op die koffers zitten te wachten besloot ze te zoeken naar koffers met een telefoonnummer op het bagagelabel. Het was midden in de nacht dus ipv te bellen stuurde ze appjes en de mensen die ze wist te bereiken waren dolgelukkig met het bericht. Uiteindelijk wisten drie mensen hun koffer terug te krijgen door de berichtjes. De actie ging echter zo viral dat steeds meer mensen hetzelfde besluiten te doen.

Schiphol heeft inmiddels ook gehoord wat er gebeurt en is niet blij met de actie. Een woordvoerder van het vliegveld zegt tegen AD dat hij de actie begrijpt, maar dat het niet de bedoeling is: “Al is het natuurlijk lief bedoeld, mensen die dit doen moeten voorzichtig zijn. Want je mág niet zomaar gegevens van iemand gebruiken.” Daarnaast bestaat de kans dat je koffer al verplaatst is tegen de tijd dat je op Schiphol aankomt. Schiphol adviseert om gewoon de luchtvaartmaatschappij of het afhandelingsbedrijf te bellen en verder af te wachten.

De reactie van Jasmijn op Schiphol is simpel: “Je mag mensen dus eigenlijk niet zomaar bellen, omwille van de privacy. Maar ze zetten toch niet voor niets hun telefoonnummer op hun koffer? Dat lijkt me juist de bedoeling. Misschien dat Schiphol dan wel zélf mensen mag bellen? De bagage staat bovendien gewoon voor het grijpen. Ze staan onbeheerd en je kan ze zo meenemen, als je dat zou willen.”