Josbros is Niet Meer The Same en het wordt tijd dat mensen stoppen met slapen op hem

Na vier EP- en album-loze jaren is Josbros eindelijk terug met nieuwe muziek. Afgelopen vrijdag dropte hij zijn derde EP Niet Meer The Same, de afsluiter van het eerste hoofdstuk in zijn carrière. De 24-jarige Joris vond zichzelf de afgelopen jaren opnieuw uit, leerde produceren en tekende bij Noah’s Ark. Wij spraken met de Utrechter over de afgelopen jaren, zijn nieuwe project en waarom Nederland op hem slaapt.

Josbros was er op muzikaal gebied vroeg bij. De artiest uit Nieuwegein begon aan het eind van de basisschool al met het schrijven van zijn eigen tracks. Deze nummers hadden logischerwijs niet de kwaliteit die Joris wilde, dus besloot hij zijn carrière op de middelbare school door te zetten. Het gevolg was een plekje op de Herman Brood Academie, waar Josbros in de klas belandde met Lil Kleine en les kreeg van toekomstig labelbaas Jiggy Djé. In 2012 verscheen de eerste EP van de rapper, genaamd DitIsJosbros.

Progressie boeken
Twee jaar later verwierf Josbros meer bekendheid met de André Kuipers MP. Het project klonk fris en liet zien dat de Utrechter mogelijk een veelbelovende toekomst voor zich had, maar toen werd het stil rondom Joris. Hij vertelt: “In die tijd was ik me heel duidelijk bewust van hetgeen wat ik wilde doen, namelijk die plaat uitbrengen en video’s schieten. Toen dat allemaal klaar was wist ik niet hoe ik verder moest. Ik was zoekende naar het volgende ding wat ik wilde aanpakken, maar ik kon het niet vinden. Er gebeurden ook dingen in mijn persoonlijke omgeving die het niet makkelijker maakte.” Het duurde zo’n drie jaar voordat Josbros weer muziek uitbracht, maar in die periode zat hij niet stil. Integendeel, hij ontwikkelde zichzelf tot de artiest die hij nu is.

“Ik heb heel veel moves gemaakt in die jaren.”, vertelt Joris. “Ik boekte progressie op het gebied van rappen en produceren. In die tijd leerde ik mezelf bijvoorbeeld pianospelen en ben ik voor het eerst helemaal alleen tracks gaan opnemen. Dat is heel fijn als ik nu de studio in ga. Ik hoef met niemand rekening te houden.” Het boeken van progressie leverde echter geen geld op, dus moest Josbros bijverdienen bij allerlei ‘normale’ baantjes. “Mensen herkenden mij op mijn werk en vroegen wat ik hier kwam doen. Dat was zuur, maar ook real. Het is een tijd geweest dat ik geïnvesteerd heb in mezelf. Ik snap dat het voor mensen lijkt dat het zonde is dat ik niks heb uitgebracht, maar ik denk dat het zo heeft moeten zijn. Ik weet nu wel precies wat ik aan het doen ben en waar ik naartoe wil.”

Noah’s Ark
Een belangrijk punt in de carrière van Josbros was het tekenen bij Noah’s Ark. De handtekening bij het label van zijn voormalig docent Jiggy Djé luidde een nieuwe periode in voor de rapper. Joris: “Ik had al jaren goed contact met Jiggy. Hij zou mijn André Kuipers-project ook uitbrengen maar dat is toen door omstandigheden niet doorgegaan. Ik heb eind 2016 gewoon gebeld en uitgelegd dat ik met nieuwe shit zat. Toen ik het liet horen was het label direct enorm enthousiast. Dat is wel een omslagpunt geweest.”

Tot die ‘nieuwe shit’ behoorde onder andere de Niet Meer The Same EP, die afgelopen vrijdag uitkwam op het label. Het project is, naar eigen zeggen, de afsluiting van het eerste hoofdstuk in de carrière van Josbros. Hij vervolgt: “Als je kijkt hoelang geleden het is voor de buitenwereld dat ik muziek heb gemaakt, dan ben ik niet meer hetzelfde. Vandaar ook de naam van het project. Ik ben een ander soort artiest als toen. Ik ben volwassen geworden. Playtime is over. Ik maak niet meer alleen maar tracks over jonko’s roken.”

‘Ze blijven maar op Josbros slapen’
Op zijn eerste EP in vier jaar houdt Josbros de touwtjes stevig in eigen handen. Zo staan er geen samenwerkingen op het project en produceerde Joris zes van de negen tracks zelf, onder zijn pseudoniem Jos Blaze. Het feit dat er geen samenwerkingen op de plaat staan, is een bewuste keuze, vertelt de rapper. “Dit project heeft lang geduurd en ik vond dat ik dit zelf moest doen. Ik wil de mensen iets geven om echt naar mij kunnen luisteren. Dat ze weten wat er gebeurd is in de afgelopen vier jaar en waar ik vandaan kom.”

Rappen en produceren is niet het enige waar Joris zich mee bezig houdt. De artiest bemoeit zich met alles rond zijn carrière. Bij zijn videoclips heeft Josbros een flinke vinger in de pap, soms misschien wel meer dan zijn clipmakers (doorgaans het getalenteerde regisseursduo Victoire X Festus) willen, grapt hij. “Ik ben heel hands-on. Op een draaidag sjouw ik met lampen, rap ik mijn verses, geef ik de cameraman nog een tip en vervolgens denk ik mee over de montage. Ik weet dan waar ik het over heb, want ik heb ook mijn eigen video’s gemaakt. On the spot dingen verzinnen ben ik het beste in. Ik zit er bovenop. Datzelfde geldt voor de artwork van mijn projecten, trouwens.”

In zijn track Hometown deelt Joris de liefde voor zijn stad, Utrecht. Dat is op zichzelf niet zo opmerkelijk, maar in de tweede verse van het nummer rapt Josbros ‘Ze blijven maar op Josbros slapen’. Hij legt uit: “Ik denk inderdaad dat mensen slapen op mij. Het is schapengedrag. Als tracks als Geruisloos, 100 100 100 en Hel op Aarde allemaal één miljoen views hadden dan zou de publieke opinie helemaal anders zijn. Dan willen mensen het alleen maar meer. Dat is een domino-effect. Het is een kwestie van tijd tot ik op een level kom dat je niet meer om mij heen kan, maar nu slapen mensen nog.” Josbros realiseert zich wel dat dit project waarschijnlijk niet zijn definitieve doorbraak zal betekenen. “Dit is pas het begin. Ik heb nog 100.000 tracks in de kluis, trust me. Dit moet eerst even sudderen. Als je het nu luistert en over twee weken weer dan hoor je compleet andere dingen.”

Beste van Nederland
In de toekomst wil Josbros meer van alles gaan doen. Zijn rapcarrière komt vooralsnog op de eerste plek, maar ook een loopbaan als producer ligt in het verschiet. Joris: “Ik wil al die dingen meer gaan uitdragen, maar alles komt op z’n tijd. Eerst moeten mensen maar weten dat ik de beste rapper van Nederland ben, because I really feel like that. Ik breng sowieso ook nog een EP uit dit jaar.” Een definitieve keuze tussen rappen en produceren maakt de artiest dan ook niet. Sterker nog: binnenkort is het pseudoniem Jos Blaze verleden tijd en maakt de naam plaats voor Blazehoven, omdat deze beter uit te spreken is voor het internationale publiek. Aan ambitie geen gebrek bij Josbros.

“Er komt natuurlijk een punt dat ik niet meer op de voorgrond wil staan.”, vertelt Joris. “Dan stort ik me volledig op het produceren. Daarna, als ik veertig ben ofzo, maak ik nog een keer een comeback voor the youth, op mijn eigen beats en met eigen video’s en artwork.”

Tekst: Daniël Mol | Foto’s: Esmeralda Engels

0 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.