Gisteren ging er een nieuwe reclame van Jumbo live in het teken van het WK in Qatar. In de reclame gebruiken ze een speciale versie van het nummer Toppie van Donnie & De Toppers.
In de commercial zien we een groep bouwvakkers in de polonaise en dat is het gedeelte waar heel Twitter meteen over viel. Het WK is omstreden vanwege het grote aantal bouwvakkers en andere arbeidsmigranten die overleden zijn tijdens de bouw van de stadions en de infrastructuur. In de reacties is voornamelijk sprake van verbazing dat niemand dit heeft gezien voordat het uitkwam.
De reclame verschijnt ook nog eens daags nadat het nieuws naar buiten kwam dat oranjesupporters gratis naar het WK mogen in ruil voor positieve berichten over Qatar en het WK.
Veel dode bouwvakkers in Qatar, maar in de WK commercial van @JumboSupermarkt zien we bouwvakkers de polonaise lopen. Wie bedenkt dit? #onbegrijpelijk #jumbo pic.twitter.com/m2GA8ZtzRj
— Danny Ghosen (@dannyghosen) November 2, 2022
Jumbo heeft per direct besloten om de WK TV reclame die gisteren te zien was stop te zetten. We realiseren ons dat hierin een link te maken is naar de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in Qatar en dat is nooit onze bedoeling geweest. We bieden hiervoor onze excuses aan.
— Jumbo Supermarkten (@JumboSupermarkt) November 2, 2022
Jumbo moet zich echt kapot schamen voor deze reclame voor het WK in Qatar. Lekker oranje bouwvakkers de polonaise laten lopen. Alsof die 6500 doden niet gebeurd zijn. Hoe schaamteloos wil je het hebben? #BoycottQatar2022 @CancelQatar2022 https://t.co/786U95Uxv6
— Lewis Brodie (@iamlewisbrodie) November 1, 2022
Supermarkt knalt er gewoon even een WK-reclame uit met een stel polonaise-lopende bouwvakkers. #qatar #wk pic.twitter.com/SfBI05AJNO
— Jeroen Haarsma (@Jeroen_Haarsma) November 1, 2022
Hoe kun je de plank zo misslaan? Terwijl het maatschappelijk debat gaat over de duizenden arbeiders die de dood vonden in de stadions van Quatar, laat #Jumbo bouwvakkers gezellig de polonaise lopen. #dagjumbo pic.twitter.com/eTNkJ9XrNX
— Paul Blom (@paulblom) November 2, 2022
Jumbo: haa mannen, je weet wel dat komende WK met die dode gastarbeiders? Ja we dachten dus aan een polonaise van bouwvakkers
Donnie: aight let's go man
Geer: énig!
Jeroen: ben ik helemaal bij
Froger: TOPIDEE!
Jan Smit: 😍
Frank Lammers: god non de ju geweldig#jumbo
— Jasper Schilder (@jasperschilder) November 2, 2022
Hoe krijgt #Jumbo het voor elkaar! Alsof je een groentenburger aanprijst in een reclame vanuit de megastal van Mark van den Oever.
Polonaise bouwvakkers 🤦♂️ Terwijl ze in #Qatar van de stadions te pletter vielen. pic.twitter.com/N8WcjanPvv
— Beach Roy 🇺🇦☀️🏖🌊🏄♂️🔭 (@Beach_Roy33) November 2, 2022
Tip voor jumbo: met spotje terugtrekken ben je er niet denk ik. Koop heel reclameblok rond wedstrijd Oranje voor korte docu over arbeidsomstandigheden bij bouw stadions.
— Mathijs Bouman (@mathijsbouman) November 2, 2022
Waar ik dus echt geen snars van snap! Jumbo maakt na al die stadiondoden een reclamefilmpje mét hossende bouwvakkers. Het maatschappelijk besef van een stoeptegel. Krankzinnig. Halen jullie hem gauw offline @JumboSupermarkt? #Qatar #QatarWorldCup2022 https://t.co/WM1SuXk6oG pic.twitter.com/j5dlAKzyeb
— Marcia Nieuwenhuis (@m_nieuwenhuis) November 2, 2022
Als Qatar en de FIFA net zo snel zouden reageren op kritiek als Jumbo waren alle arbeidsmigranten allang gecompenseerd voor hun leed. https://t.co/rETshfsHOJ
— Amnesty NL (@amnestynl) November 2, 2022