🔥 DOWNLOAD HIER DE iOS APP VAN PUNA.NL 🔥

Sluiten

Lauwtje: “Ze stonden met harken in hun handen voor m’n deur te schreeuwen”

In 2018 werd Lauwtje aan het grote publiek geïntroduceerd tijdens Esko’s megasessie bij 101Barz, waar ze meteen indruk maakte. Door haar attitude, gepaard met strakke flows werd meteen duidelijk dat Lauwtje een artiest is om in de gaten te houden. Onlangs bracht ze haar debuut-EP ‘LAUWS’ uit bij Van Klasse; genoeg reden om even bij te praten dus. We spraken de rapster van Surinaamse afkomst o.a. over haar jeugd, d’r rapcarrière en haar aspiraties voor de toekomst.

Voor de muziek
Voordat rap om de hoek kwam kijken verdeelde Lauwtje haar energie over meerdere activiteiten. In haar vrije tijd was ze actief in een dansgroep, speelde ze in een brassband en deed ze modellenwerk. Haar voornaamste bezigheid was echter een baan in de Thuiszorg, waar ze 2 maanden geleden een punt achter heeft gezet: “Het was heel dankbaar werk. Mensen hun opa, oma, moeder, tante en zus verzorgen, wassen en aankleden. Ze waren al hartstikke blij dat je even tijd voor ze had, even een praatje komt maken. Ik ben niet per sé blij dat ik ben gestopt, maar ik heb nu wel meer tijd om te doen wat ik écht wil.”

Lauwtje werd geboren in Rotterdam en moest in haar jeugd regelmatig verhuizen vanwege haar moeders werk. Ze bracht haar tijd onder meer door in Den Haag, Zoetermeer, Lelystad en Emmen. Aan de laatstgenoemde plek, waar ze van groep 6 tot 8 op school zat, heeft ze echter minder leuke herinneringen: “Er waren bijna geen donkere mensen te zien en alles wat donker was, was zwart en vies. Dat merkte ik daar. Er zaten 3 donkere kinderen op de hele school.” In haar laatste dagen in de stad kwamen de spanningen tot een climax: “Op het schoolplein werd ik racistisch uitgescholden, dus ik draaide me om en riep wat terug.’ Ik fietste huilend van woede naar huis, want ik wist dat ze wisten waar ik woonde. Iedereen moest langs mijn huis rijden om bij het kamp te komen. Ik kwam thuis, legde de situatie uit aan mijn moeder en een paar minuten later stond het hele kamp voor de deur te schreeuwen. Echt als in films, met harken en zo. Gelukkig verhuisden we een paar weken later naar Lelystad. Daar voelde ’t weer normaal.”

Van Klasse
Op aanraden van MC Gilly van The Blockparty belandde Lauwtje voor de eerste keer bij Esko in de studio. Na de ontmoeting verwaterde het contact echter; Esko had zijn prioriteiten gesteld op artiesten als Josylvio, wiens carrière destijds explodeerde. Toen er bij Van Klasse wat meer tijd vrij kwam, werd het contact weer hersteld: “Toen ik weer van ze hoorde, dacht ik: ‘Tuurlijk, die kans ga ik niet laten gaan. Ik ga alsnog effe checken wat’s gaande.’ Ze hebben gewoon netjes hun excuses aangeboden. In die tijd kwam het gewoon niet zo goed uit, maar ze wilden toch met me verder.”

Aan een contract moest Lauwtje in de eerste instantie nog niet denken: “Ik wilde niet tekenen, omdat ik altijd een heel ander beeld had van bij een label zitten. Je ziet de buitenkant en denkt: ‘Noh man, ze willen alleen je money eten.’ Ik zag vooral het negatieve gedeelte. Maar ja, toen ben ik na gaan denken. Als je die push nodig hebt, ’t team is fijn en je kunt alles bespreken, waarom niet?”

‘Bad bitch’
Met rappen op trapbeats heeft Lauwtje geen moeite. Het vergt echter wat meer inspanning wanneer er een storytelling-element bij komt kijken: “Inhoudelijke en gevoelige tracks zijn wat uitdagender voor me. Een nummer als Helaas heeft meer inhoud en is ook persoonlijk. Dat was de eerste keer dat ik die kant van mezelf aan de buitenwereld heb laten zien: naast die bad bitch, is er ook een hele andere kant. Ik ben nog steeds een vrouw; ik heb ook gevoelens. Ik kan ook op hakken komen. Als ik zing, moet ik een beetje buiten m’n comfortzone stappen. Esko geeft me het vertrouwen om ’t te doen. En eerlijk gezegd ook de andere producers met wie ik werk: Krankjoram, Cané, Boyd Janson. Zij geven mij die vibe. Niet bij iedereen voelt ’t alsof ik me vrij kan laten gaan. Ik heb nu af en toe zangles en daar leer ik ’t echt helemaal los te gooien, in plaats van het op safe te spelen. Ik kom steeds achter nieuwe stukjes van m’n stem.”

Op Elastisch heeft ze die sound te pakken, tot genoegen van haar familieleden: “Ik hoorde de beat en bij mijn eerste verse erop ging ik spitten, maar ze vonden ’t niet dope in de studio. Ik moest er eigenlijk gewoon op zingen. Het is best wel een overschakeling voor mezelf. Er zijn veel mensen die me liever horen zingen dan rappen. Mijn tantes bijvoorbeeld, ze luisteren veel liever naar zang dan naar die rapshit. Als ik rap aan ze laat horen zijn ze niet geïnteresseerd, maar een Helaas of Elastisch vinden ze dan opeens geweldig. Ik merk wel dat oudere mensen ’t allemaal een beetje te grof vinden. M’n oma zei ook: ‘Wat? Ik pullup met omin veel pangpang? Mijn god!’ Ja oma, die dingen horen erbij. Ik denk dat elke moeder van een rapper dat wel heeft. Niemand is blij dat je zegt ‘ik heb dat, ik roof die en ik neuk je bitch’. Niemand z’n moeder zou daar blij mee zijn.”

Vrouwen in de scene
Terwijl we vroeger het aantal vrouwelijke rappers op één hand konden tellen, zijn er tegenwoordig een stuk meer vrouwelijke artiesten die het goed doen in de Nederlandse urban scene. Lauwtje geeft aan zeker down te zijn om een gezamenlijk project te doen met haar collega’s: “Ik denk dat dat heel dope zou zijn, want het is nog niet gebeurd. In Nederland hebben ze zoiets nog niet gehoord. Als vrouwen bij elkaar zijn maakt dat ons sterker. Latifah vind ik hard, voor de rest voel ik veel zangeressen: Melissa Lopes, Tabitha, QuesssWho, Cheyenne Herdigein.” Een dergelijk project zou de boel zeker opschudden, maar of ’t er snel van komt is nog de vraag. “Ik heb soms ’t gevoel dat vrouwen tegen elkaar zijn. Veel doen wel alsof ze een samenwerking willen, maar als je ze bijvoorbeeld live ziet dan is er al niet echt een klik. Weet je wat het is? Mannen zijn wat makkelijker; al haten ze elkaar, zullen ze toch blijven doen alsof ze matties zijn. Vrouwen hebben meer gevoelens ook. Het is vaak van ‘Noh man vorige keer keek je echt vies en eigenlijk wil ik niet eens met je zitten’” aldus de rapster. Soms zijn ’t juist de fans die proberen te stoken: “Er zijn genoeg mensen die ons tegen elkaar op willen zetten. Ik vind het jammer dat ze denken dat er maar één kan zijn. Waarom kunnen ’t er wel meerdere zijn bij boys? Ik merk ’t ook in mijn reacties: ‘Latifah is beter, Tabitha is beter, die is mooier.’ Dus ’t blijft wel een dingetje. Daarom denk ik dat wij vrouwen juist moeten zorgen voor die samenwerking, om aan mensen te laten zien dat ’t wel kan.”

LAUWS
Het ziet ernaar uit dat Lauwtje een turbulent jaar tegemoet gaat. Afgelopen vrijdag kwam haar debuut-EP ‘LAUWS’ uit, waarop ze in 8 tracks haar verschillende stijlen laat horen: “Ik wil niet op één ding vast zitten. Als je dat doet, hebben mensen ’t al gezien. Op mijn eerste EP wilde ik gelijk al die kanten laten zien, dan kan ik daarna gewoon weer doen wat ik zelf wil. Het was de bedoeling dat ik zowel trap als zang liet horen, een beetje verschillende vibes. Je hoeft niet alles leuk te vinden, maar er moet er sowieso eentje tussen zitten die je wel voelt.”

Voor Lauwtje moet het gaan lukken met muziek: “Ik werk nu niet meer, dus ik moet ervan leven. Ik heb m’n spaargeld en daar gaat alleen maar vanaf, want je moet maandelijks je shit betalen en er komt niks bij als je niks doet. Dat motiveert me om te blijven werken,” zo laat de rapper weten. “Nu gaat het trouwens best snel, dat merk ik aan mijn Insta-volgers bijvoorbeeld. Ik laat dan ook steeds meer van mezelf zien; ze mogen me wel een beetje leren kennen.”

Met haar EP online, videoclips die uitkomen en een hoop muziek in het verschiet, kunnen we erop rekenen dat we de komende tijd nog veel van Lauwtje gaan horen. Zelf hoopt ze niet alleen Nederland, maar ook de rest van de wereld te gaan veroveren: “Viraal gaan, niet alleen in Nederland maar ook in ’t buitenland. Er is nog veel ruimte voor ontwikkeling. Mijn Engels is helemaal niet zo goed bijvoorbeeld. Soms denk ik dat ik al rich zou zijn als ik in het Engels zou spitten. In Amerika kan iemand iets rappen en ‘t kan direct viraal gaan. Het gaat zo snel daar. Kijk maar naar Bhad Bhabie; ze is effe brutaal, maakt een tune en is direct gaande en gelijk rijk. Dan denk ik: ‘Hmm, nu is d’r moeder ’t er wel mee eens dat ze brutaal was.’ Nederland is echt klein. Het is natuurlijk wel de bedoeling om eerst in Nederland alles onder controle te hebben, en dan de rest.” Naast haar Engelstalige aspiraties, hoopt Lauwtje op financiële stabiliteit voor zichzelf en d’r familie: “Ik wil financieel vrij kunnen staan en mijn familie kunnen ondersteunen, daar waar ik kan helpen.”

Tekst: Sybrand | Foto’s: Nelson Hillebrand





 
Blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste hiphop nieuws met onze App.

 

 
close-link
X