Het concert van
Lil Kleine in het Olympisch Stadion is zaterdagavond kort voor het einde afgebroken vanwege het noodweer, waarvoor het KNMI code oranje had afgegeven. Vooraf was het nog de vraag of de show überhaupt door zou gaan.
Iets na 22.00 uur vertelde de rapper zijn publiek dat het concert zou worden stilgelegd. Volgens concertorganisator Mitchell Bovenlander van 4PM Entertainment duurde de show op dat moment ongeveer vijf kwartier, terwijl het concert twee uur zou duren. "We zagen dat het vrij abrupt aankwam. Toen hebben we besloten om de show te beëindigen. We zijn blij dat we het grotendeels hebben kunnen afmaken”, aldus Bovenlander. De onweersbui trok tegen de verwachting in tijdens het concert over Amsterdam.
★
Voor vaste lezers
Mis geen nieuws meer van Puna.nl
Open Google en kies Puna.nl als voorkeursbron.
Open Google ›
Aanbevolen Video
Scroll om verder te lezen.
Paniek en doorweekte fans
Volgens verschillende toeschouwers brak er daarna paniek uit in het voorste vak, waar mensen te horen kregen dat ze moesten wachten. Een aantal bezoekers klom over de dranghekken in een poging snel het stadion te verlaten. Buiten zochten veel mensen een schuilplek, wat niet iedereen lukte; sommige fans kwamen doorweekt aan bij station Zuid.
Bovenlander begrijpt dat mensen schrokken van het onweer, maar stelt dat de uitstroom goed verliep. "We hebben via schermen en een omroepsysteem gecommuniceerd wanneer mensen naar buiten konden. Uiteindelijk was iedereen snel buiten. Op sommige plekken hebben mensen even moeten wachten, maar dat heeft niet geleid tot grote ongelukken.” Voorafgaand aan het concert had stadiondirecteur Carla de Groot nog gezegd dat de show door kon gaan omdat het stadion zich niet in de gevarenzone bevond.
“Veiligheid gaat altijd voor”
Lil Kleine reageerde later op Instagram. „Wauw… Wat ben ik dankbaar. Zoveel mensen die zijn gekomen om dit samen mee te maken. Het voelt zo goed om weer terug te zijn”, schreef hij. Over het vroege einde was hij duidelijk: "Ik baal dat we door het onweer iets eerder moesten stoppen, maar veiligheid gaat altijd voor. Op advies van de bevoegde instanties hebben we die beslissing genomen, en dat was het belangrijkste.”
De rapper sloot af met een vooruitblik. "Bedankt voor alle liefde van vanavond. We zijn terug. En dit is pas het begin… heel snel volgt er iets moois”, aldus Lil Kleine.
Beelden vanuit het Olympisch Stadion:
Statement Lil Kleine: