Het luxe streetwearlabel Pigalle Paris en rum-merk Havana Club bundelden hun krachten om een fles, een etiket en een volledige capsulecollectie te ontwerpen die het belang van inclusiviteit en het gevoel van gemeenschap vieren.
Aanbevolen Video
Scroll om verder te lezen.
Pastelkleuren, een handgeschreven ‘liefdesbrief’ en een etiket dat je zelf kan invullen: Stéphane Asphool, oprichter en creatief directeur van Pigalle Paris, heeft niet alleen een eigen fles voor Havana Club HC7 ontworpen, maar ook een limited-edition capsulecollectie in de levendige kleuren van het rum-merk en haar thuisland.
Hoewel Parijs en Havana op het eerste gezicht ver van elkaar af lijken te liggen, bewijzen het modelabel en Havana Club dat ze dezelfde waarden uitdragen. Hun samenwerking laat het belang zien van lokale gemeenschappen, en is een pleidooi voor diversiteit en inclusiviteit. Dans, beweging, eclecticisme en authenticiteit vormen de kern van het project, dat volgens Stéphane even organisch als fundamenteel aanvoelde.
Je hebt onlangs een bezoek aan Cuba gebracht. Stond deze reis al lang op de planning?
Eigenlijk was ik in Florida voor mijn werk, maar vond ik er niet zoveel aan. Daarom besloten mijn vriendin en ik om de tijd die we nog over hadden door te brengen in Cuba, in Havana om precies te zijn. Ik droomde er al jaren van om daar eens heen te gaan, en had er gelukkig al een paar connecties. Uiteindelijk bleek dat het klopt wat ze zeggen: het is echt heel makkelijk om verliefd te worden op Havana.
In hoeverre lijken Havana en Pigalle, de Parijse wijk waar je merk is gevestigd, op elkaar?
De geweldige sfeer in het centrum van Havana lijkt heel erg op de dorpse levensstijl die ik probeer na te streven in Pigalle. Er spelen kinderen buiten, mensen maken muziek en er wordt gedanst en bewogen. Ze hebben binnenshuis geen wifi, dus in plaats van eindeloos op hun telefoons te scrollen, zitten ze samen buiten. Overal is muziek en de bevolking is enorm divers. Dus ja, wat mij betreft zijn er duidelijke overeenkomsten te vinden tussen de twee wijken.
Het dansen, dat je net benoemde, is iets dat jou zelf ook nauw aan het hart ligt, nietwaar?
Jazeker, ik ben dol op bewegen en houd ervan om mensen te zien dansen. Voor mij is het een heel natuurlijke en instinctieve vorm van expressie, die ik gedurende mijn leven altijd ben blijven onderzoeken. Mijn moeder was een danseres, en stond de eerste zes maanden van haar zwangerschap gewoon nog op het podium. Dans is daardoor altijd een deel van mij geweest.
Welke overeenkomsten herken je tussen je persoonlijke stijl en de stijl die je tegenkwam in Havana?
Het was grappig om te zien dat ik me tijdens mijn verblijf daar al snel – bijna per ongeluk – begon te kleden als de mannen in de stad. Een klassieke pantalon, een jasje en een hoed om je te beschermen tegen de zon vormt hun standaard outfit, die ergens tussen tijdloos en ontspannen in ligt.
Welk aspect van Centraal Havana heeft je uiteindelijke fles- en etiketontwerp voor Havana Club geïnspireerd?
De verkleurde waas die je door de hele stad tegenkomt in haar architectuur en design inspireerde me enorm. Het deed me denken aan mijn eigen stijl. Ik vond de kleuren van de door de zon getinte huizen aan de kust prachtig. Hun tinten zijn niet natuurlijk, maar pastelkleurig. Die roze, blauwe en paarse gloed geeft een warme sfeer aan de stad.
Hoe heb je al die visuele herinneringen verwerkt in je samenwerking met Havana Club?
Ik begon in eerste instantie met het fotograferen van auto’s, texturen, close-ups en muren. Toen ik in contact kwam met Havana Club, kwam ik meteen op het idee om met de vervaagde tinten te spelen en dit effect verder te verkennen en ontwikkelen. Ik kreeg volledige vrijheid in het ontwerp van de fles, afgezien van slechts een paar praktische voorwaarden. Hierdoor heb ik een ontwerp kunnen maken dat op organische wijze zowel aan Havana als Parijs doet denken.
Je hebt ook een capsulecollectie voor Pigalle Paris x Havana Club ontworpen. Hoe heb je jouw vormgeving van de fles vertaald naar een volledige kledingcollectie?
De collectie is gebaseerd op de visuele uitstraling van het etiket. Als eerste begon ik de look van het etiket om te zetten in een zijden sjaal. Vervolgens ben ik met de iconische kleuren van Havana gaan spelen door tie-dye hoodies en imitatieleren jassen te ontwerpen. De ‘7’ die op de fles staat is uiteindelijk op de trainingspakken terechtgekomen. En natuurlijk op de pet, wat voor ons een kenmerkend item is. Dit was mijn manier om streetwear en luxe samen te laten komen.
De Havana Club 7-fles en de zevendelige capsule collectie zijn vanaf nu verkrijgbaar via
deze link.