Rotjoch: “Ze maken beslissingen over dingen waar ze geen verstand van hebben” #Free101Barz

_DSC0696
Het is vrijdag 24 april als 101Barz frontman Rotjoch, bovenstaande hashtag de wereld in twittert. Het berichtje wordt geretweet door zijn aanhang en zorgt voor veel vraagtekens in de Nederlandse hiphop scene.
Eén van Nederlands grootste hiphopplatforms moet wijken voor de bezuinigingen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), dacht ik eerst. Het ligt iets anders. Een aantal weken geleden lekte het nieuwe beleid van de NPO uit. In dat document staat een hele waslijst aan veranderingen die de NPO wilt doorvoeren. Rotjoch en veel van zijn collega’s bij de publieke omroep zijn het niet eens met deze veranderingen.

Het probleem
Het probleem is dat het bestuur van de NPO nieuwe regels wilt invoeren, waardoor alle videocontent alleen nog op de site van de NPO is te zien (www.npo.nl). “Op de een of andere manier hebben zij het idee te kunnen concurreren met platforms als YouTube en Netflix. Dit betekent voor onze bezoekers dat zij hun favoriete studiosessies niet meer op YouTube kunnen vinden, maar alleen nog op de site van de NPO, die ook nog eens een gare videoplayer bevat”, zegt Rotjoch. Maar, het is meer dan dat. Het bestuur is van plan een aantal websites uit de lucht te halen en dat betekent dat je binnenkort dus ook niet meer naar www.101barz.nl kan gaan voor de nieuwste tracks en videoclips.

_DSC0563
“Het bestuur weet niets…
van 101barz”, vindt Rotjoch. “De kans is groot dat zij nog nooit naar ons hebben gekeken. Het zijn mensen die niet op de hoogte zijn van wat er gebeurt op het internet en al helemaal niet waar onze doelgroep zich op het internet bevindt, anders hadden ze dit niet gedaan. Er is slecht onderzoek naar gedaan. Ze praten met directeuren van omroepen en met ministers, maar verder controleert niemand of dat wel genoeg is. Ik heb nog nooit iemand gesproken binnen de publieke omroep. Er zit zo’n grote muur tussen, je gaat die mensen ook niet vinden. Het zijn net spoken.”

Dit is 101barz (speciaal voor het bestuur)
Omdat het mij overbodig lijkt om op een site die dezelfde doelgroep als 101barz heeft, uit te leggen wat 101 barz nou precies is, is het volgende stukje speciaal voor het bestuur van de publieke omroep:
101Barz verwierf bekendheid met studiosessies. Nieuwe artiesten worden daar groot en grote artiesten brengen daar hun nieuwe tracks ten gehore. Ook vind je er de nieuwste videoclips, tracks en andere hiphopgerichte items die de Nederlandse hiphopwereld voorziet in hun behoefte. Al negen jaar lang valt het platform onder BNN (nu BNN-VARA), dat weer valt onder jullie, de publieke omroep. “Al die jaren halen wij met een minimaal budget het hoogste rendement. In 2012 zijn we overgestapt naar YouTube en hebben al meer dan 70 miljoen views. Met 101Barz serveren en vertegenwoordigen wij alle lagen van de samenleving. Als dit wegvalt dan is er binnen Hilversum niets meer over voor deze doelgroep. Dat zou jammer zijn. In alle uitlatingen die de NPO doet gebruiken ze altijd het woord ‘divers’ of ‘diversiteit’, als iemand dat binnen de NPO is, dan zijn wij dat wel.”

_DSC0613
Research
“BNN-VARA is mijn werkgever, zij zoeken geld bij de NPO waarvan het team betaald wordt. Daarnaast krijgen wij geld om een jaar lang content te maken. Die content wordt wel altijd binnen de kaders gemaakt. Die kaders worden op dit moment zo smal, dat er voor ons bijna geen ademruimte meer is. Wij pikken dit niet meer”, zegt Rotjoch. “Ik ben er klaar mee om met een minimum budget, wonderen te blijven verrichten. We eisen een externe portal te blijven en financiële erkenning. Zij hebben de neiging om hiphop nog steeds een subcultuur te noemen, een niche. Dat is allang niet meer zo, hiphop is een volwaardige cultuur. Ik ben er mee opgegroeid en mijn zoontje groeit er nu mee op, het is veel groter dan zij denken. Nederlandse hiphopartiesten hebben vaak meer views op YouTube dan 3FM-artiesten dat hebben.” Volgens Rotjoch gooit de NPO alles te snel in hokjes, “Zij denken met Jandino en Raymann een bepaalde hoek van de samenleving te hebben gedekt. Zo werkt dat niet. Ze maken beslissingen over dingen waar ze geen verstand van hebben. Ze moeten weten wat er speelt door research te doen. Ik moet ook research doen voor mijn werk. Ooit begon ik 101Barz als een jonge jongen. Nu word ik ouder en komen er nieuwe generaties binnen hiphop, daar moet ik mij ook in verdiepen en research voor doen, anders blijft mijn platform niet relevant. Het is een taak van mijn werk, net zoals het een taak van hun werk hoort te zijn.”


Actie
Rotjoch wil dat er zoveel mogelijk gesproken wordt over de #Free101Barz actie. Social media is daar natuurlijk het perfecte platform voor, daarom wil hij ook dat het zoveel mogelijk gedeeld wordt zodat iedereen ziet wat het teweeg brengt. “We doen dit omdat wij vinden dat de hiphop-community een keer van zich mag laten horen. Het wordt gefinancierd van het belastinggeld van ons allemaal, waarom zouden we ons niet laten horen? In de afgelopen 20 jaar zie je altijd hetzelfde binnen Hilversum, hiphopplatforms worden geschrapt zonder enige reden. Onze cijfers zijn niet laag, we worden beter bekeken dan programma’s die wel een groot budget krijgen. Wij zijn jong, wij weten hoe het internet werkt, wij zijn de experts.” Eigenlijk, is het heel simpel, zegt Rotjoch: “Wij willen gewoon normaal behandeld worden, als een opzichzelfstaande cultuur. De toekomst in de media ziet er anders uit dan zij voor ogen hebben. 20 jaar geleden hadden zij het beleid makkelijk kunnen bepalen, tegenwoordig kan dat niet. Het internet gaat alle kanten op, de sluizen zijn geopend. Ze moeten meer aanpassingsvermogen hebben. We betalen overal belasting voor. Er gaat geld uit jouw zakken naar de publieke omroep, ben jij het eens met de programma’s die zij naar buiten brengen? Is er genoeg voor jou?”

Tekst: Charisa Chotoe
Foto’s: Ilja Meefout

Op zoek naar nieuwe muziek? Volg dan onze officiële playlist op Spotify.

18 May

0 comments

Leave a Reply

Laat als eerste een comment achter

avatar
500
 
wpDiscuz