Kees Smit geniet naar verluidt nadrukkelijke belangstelling van Newcastle United. Volgens de Daily Mail is de middenvelder van
AZ weer in beeld gekomen bij de Engelse club, nu Sandro Tonali op weg lijkt naar de uitgang.
Tonali staat op het punt om naar Tottenham Hotspur te verkassen. The Spurs zouden al een bod van negentig miljoen euro hebben uitgebracht op de Italiaan. Dat werd door Newcastle afgewezen; de club uit Noord-Engeland verlangt naar verluidt een bedrag van rond de honderd miljoen euro. Volgens Engelse media is het een kwestie van tijd voordat die deal wordt beklonken. Zodra Tonali is verkocht, zou Newcastle een poging wagen voor Smit, waar AZ de absolute hoofdprijs voor wil vangen.
★
Voor vaste lezers
Mis geen nieuws meer van Puna.nl
Open Google en kies Puna.nl als voorkeursbron.
Open Google ›
Aanbevolen Video
Scroll om verder te lezen.
Dat Smit op de radar staat van Europese topclubs is geen geheim. Naast Newcastle houden ook FC Barcelona en Real Madrid de in Heiloo geboren spelverdeler in de gaten. De jonge middenvelder maakte de afgelopen periode indruk en geldt als een van de grootste talenten van de Eredivisie.
De rijkste eigenaren ter wereld
Aan geld heeft Newcastle in elk geval geen gebrek. Sinds de overname in 2021 is de club in handen van een Saudisch consortium onder leiding van het Public Investment Fund (PIF). Dat investeringsfonds is naar schatting honderden miljarden euro’s waard, waarmee Newcastle veruit de rijkste eigenaren in het mondiale voetbal heeft.
Blijven bij AZ niet uitgesloten
Een vertrek is overigens nog allesbehalve zeker. De twintigjarige Smit gaf zelf aan dat hij het niet erg zou vinden om in het AFAS Stadion actief te blijven. Ook technisch directeur Niels van Duinen zei open te staan voor een contractverlenging. Voorlopig blijft het dus bij interesse en geruchten, terwijl AZ een sterke onderhandelingspositie heeft.