De Iraanse WK-ploeg heeft na het duel met België (0-0) een opvallend briefje achtergelaten in de kleedkamer van het SoFi Stadium. Daarin bedanken de spelers Los Angeles voor de gastvrijheid en roepen ze op tot vrede.
Op een notitieblok schreven de Iraniërs een persoonlijke boodschap. “Van het oude Perzië van duizenden jaren geleden tot het beschaafde Iran van vandaag: de geest van Iran leeft voort en blijft standvastig”, valt te lezen. “Bedankt, Los Angeles, voor jullie gastvrijheid.” De ploeg vervolgde: “We kwamen naar Los Angeles met trots, speelden met eer en vertrekken met waardigheid. Moge vrede zegevieren.”
★
Voor vaste lezers
Mis geen nieuws meer van Puna.nl
Open Google en kies Puna.nl als voorkeursbron.
Open Google ›
Aanbevolen Video
Scroll om verder te lezen.
Met de rode hashtags #168 en #minab verwees de Iraanse ploeg naar een Amerikaanse luchtaanval op een school in Iran. Daarbij kwamen volgens de berichtgeving 168 mensen om het leven, onder wie meer dan 120 kinderen. Het gebaar geeft de spanningen weer die rond de Iraanse deelname aan dit WK spelen.
Roerige week en reisbeperkingen
Het briefje volgt op een roerige week. Vrijdag diende de Iraanse voetbalbond een klacht in bij de FIFA vanwege de reisbeperkingen die de ploeg tijdens dit WK krijgt opgelegd. Vanwege de spanningen verblijft Iran niet in de VS, maar in het Mexicaanse Tijuana, en mag het land pas een dag voor de wedstrijd in. Bondscoach Amir Ghalenoei sprak eerder al van “het meest onderdrukte team” van het toernooi. “We spelen onder de slechtst mogelijke omstandigheden, en toch hebben we een resultaat geboekt tegen een geweldig team”, aldus de coach. Ook oud-Feyenoorder Alireza Jahanbakhsh reageerde: “Ik vind niet dat we veel vragen. We willen alleen onze volledige staf bij ons hebben wanneer we reizen en voldoende tijd krijgen om te wennen aan de plek waar we spelen.”
Dromen van de knock-outfase
Sportief gezien staat Iran er goed voor. Door het gelijkspel tegen België staat de ploeg tweede in de groep en mag het dromen van een plek in de knock-outfase. In de laatste groepswedstrijd neemt Iran het zaterdag op tegen Egypte, met de aftrap om 05.00 uur Nederlandse tijd.