Als
Oleksandr Usyk zijn volgende gevecht in stapt, doet hij dat niet langer als wereldkampioen. De Oekraïner kondigde vrijdag aan al zijn drie titels in te leveren, al stopt hij nog niet met boksen.
De ongeslagen Usyk legt zijn IBF-, WBA- en WBC-titel neer. "Vandaag is het vrijdag, het weer is mooi, en het is een goede dag om te zeggen dat ik alle gordels die ik nu bezit wil inleveren”, zei hij in een video op Instagram. "Ik wil ze beschikbaar maken zodat de jongens die als volgende in de rij staan erom kunnen vechten. Vrienden, ik verlaat de gordels, maar ik verlaat de sport niet, want ik heb mijn last dance nog.” De ongeslagen Usyk (25-0, 16 knock-outs) bedankte daarbij alle bonden.
★
Voor vaste lezers
Mis geen nieuws meer van Puna.nl
Open Google en kies Puna.nl als voorkeursbron.
Open Google ›
Aanbevolen Video
Scroll om verder te lezen.
Rematch met Verhoeven?
Wat die laatste dans wordt, is nog onduidelijk.
Rico Verhoeven lijkt de beste kaarten in handen te hebben. Een rematch met de kickbokskampioen zou alle discussies rondom de omstreden TKO in de elfde ronde uit de wereld helpen. Ook een herkansing tegen Derek Chisora of een duel met Deontay Wilder worden genoemd, net als een verrassende tegenstander voor wat zijn afscheidsgevecht wordt.
Rico Verhoeven liet er geen gras over groeien en heeft Usyk direct uitgedaagd voor de rematch. "De laatste dans "Rematch Time"," reageert Verhoeven. "Laten we dit het grootste cross over gevecht maken van dit tijdperk."
WBC-voorzitter teleurgesteld
Usyks besluit komt vlak voor een door de WBC gestelde deadline van 30 juni om een gevecht met interim-kampioen Agit Kabayel vast te leggen. WBC-voorzitter Mauricio Sulaiman reageerde teleurgesteld op X. "Wat een teleurstelling om via een video op sociale media te moeten vernemen dat onze zwaargewichtkampioen zijn WBC-titel inlevert”, schreef hij. "Ik zou bijna denken dat het AI is. Ik wens Usyk persoonlijk veel succes, binnen en buiten de ring.”
Volgens Usyks sportief directeur Sergey Lapin behoudt de bokser wel de Ring Magazine-gordel. De officiële titels gaf hij op, zo zei Lapin tegen ESPN, "om Anthony Joshua de kans te geven erom te strijden en ze te herenigen”. Daarmee komt er mogelijk een einde aan een van de grootste regeerperiodes in het zwaargewichtboksen van de afgelopen jaren.