🔥 DOWNLOAD HIER DE iOS APP VAN PUNA.NL 🔥

Sluiten

SRNO: “Goede beats waren moeilijk te vinden, dus ik ging ze maar zelf maken”

SRNO is een naam die je het afgelopen jaar steeds vaker terugziet op de grootste tracks. Sevn Alias, Dopebwoy, Boef en zelfs EDM DJ Sam Feldt werkten de laatste tijd samen met de 26-jarige producer uit Amsterdam, die alleen dit jaar al meer dan 50 miljoen streams behaald heeft met zijn producties. Wij spraken SRNO (Serrano Gaddum) over zijn tijd in Los Angeles en Londen, hoe de producer nu Nederland verovert, werken met Armoo en writing camps van Interscope.

SRNO begon al vroeg met het maken van muziek. In de laatste jaren van zijn basisschool ontdekte SRNO en zijn vrienden Magix Music Maker. Serieus hits produceren met die software kon niet, maar de (toen nog) rapper nam wel zijn eigen teksten op. “Je kon bijna niets met dat programma, maar ik heb toch aardig wat opgenomen met mijn MSN-microfoontje,” vertelt de producer. “Daarna heb ik een wat duurdere microfoon gekocht en zo is het doorgegaan. Met vallen en opstaan werd ik beter en beter. Dat is muziek maken.”

De jonge SRNO was vooral bezig met rappen of zingen, maar gedurende zijn muzikale ontwikkeling kwam daar verandering in. Hij vertelt: “Vroeger was ik vooral bezig met het maken van liedjes, waar ik dan zelf op te horen was. Uiteindelijk werd ik moe van het zoeken van beats om op te rappen. Goede instrumentalen waren moeilijk om te vinden. Daarom ging het zelf maar maken. Ik begon met beats voor mezelf.” Toch gaf SRNO het rappen en zingen niet helemaal op. Vanaf 2010 is hij regelmatig te horen op nummers met Broertje, Kempi en andere grote namen. De beats van die tracks maakt hij zelf.

Internationaal
In de jaren daarna verliep de carrière van SRNO niet zoals iedere andere jonge Nederlandse producer. Al snel begon hij namelijk met het uitbrengen van muziek. Zijn bekendste tracks: een eigenzinnige cover van Drake’s Hotline Bling en de single Give It All Up met zangeres Gia Koka. De tracks werden samen miljoenen keren beluisterd en opende een hoop deuren voor SRNO. “Eigenlijk ging één van mijn eerste singles gelijk viral,” vertelt hij. “Dat was Give It All Up. Toen dacht ik: ‘ik moet hier mee doorgaan.’”

Door zijn succesvolle tracks sloot de producer zich aan bij de publishing-kant van het grote Sony. Zo kwam hij al snel terecht in Engeland, waar hij zo’n twee jaar tracks heeft gemaakt met andere Sony-artiesten. SRNO: “Ik was bijna iedere maand in de UK. In Nederland was ik toen helemaal niet actief. Hiphop was toen lang niet zo groot als het nu is, dat waren andere tijden.” Engeland is echter niet de enige plek waar SRNO producties verzorgde. Zo werkte hij o.a. met Eric Bellinger, die hij ontmoette tijdens zijn tijd in Los Angeles, en scoorde hij een top 10 hit in de Billboard Hot 100 met Feel It van Yellow Claw en Naaz.

Terug naar Nederland
In Nederland kreeg SRNO het balletje snel aan het rollen. De producer kende nog flink wat artiesten van vroeger, dus had hij ook in zijn thuisland genoeg te doen. Vooral de match met Dopebwoy bleek een schot in de roos: vijf tracks op het succesvolle debuutalbum van de rapper komen van de hand van SRNO. Zo produceerde hij bijvoorbeeld Walou Crisis (met Mula B en 3robi), Santa Domingo (met Yxng Bane) en TikTok, een samenwerking met Boef die verscheen op de deluxe-uitvoering van Forever Lit. SRNO over de band met de rapper: “Dopey en ik hebben nu nog steeds dagelijks contact en gaan ook regelmatig de studio in. We kennen elkaar al een tijd en de klik is goed. Er ligt een hele berg tracks die we nog kunnen uitbrengen.”

Een andere opvallende naam in de producties van SRNO is Armoo of Rarri. De YouTuber turned rapper vroeg al voor zijn eerste EP Imago de gunsten van SRNO, zo vertelt de producer. “Hij stuurde mij een berichtje op Instagram en vroeg of ik de studio met hem in wilde. Ik kende hem wel en wist dat hij veel volgers had, maar ik had nog geen tunes van hem gehoord. Hij had op dat moment alleen Louis Vuitton uit.” SRNO produceerde onder meer Steeds Dieper, de meest succesvolle single van het eerste en enige EP van Armoo.

Inmiddels heeft de producer een hechte band opgebouwd met Armoo. “Hij is mijn mattie geworden,” vertelt SRNO. “We zijn samen naar Marbella gegaan, als vakantie en daar hebben we ook tunes gemaakt. Daarnaast ben ik al een paar keer naar Los Angeles geweest om hem daar te ontmoeten.” De vriendschap van de twee is ook nog eens productief. De nieuwste single van Armoo, vernoemd naar zijn Amerikaanse rapnaam, is gemaakt door SRNO. Dat de rapper veel kritiek krijgt op zijn muziek en nieuw imago, kan SRNO niets schelen: “Het boeit me niet wat anderen vinden. Als ik rekening moet gaan houden met allerlei meningen, dan word ik gek. Bovendien: hij flikt het daar wel.”

Independent artiest
Ondanks de grote producties die SRNO al op zijn naam heeft staan, is hij er nog niet aan toe gekomen om een eigen project uit te brengen, zoals bijvoorbeeld Esko, Architrackz en Yung Felix dat wel deden. SRNO: “Een EP of album? Het zou kunnen. Ik heb heel veel tunes liggen. Het hangt vooral af van de artiesten. Niet iedereen is even makkelijk daarin. Straks gaan ze geld vragen.” Allereerst staan er drie singles op de planning bij recordlabel Avalon, waarvan Hood Love met ValsBezig en Vic9 de eerste is, gevolgd door Headlock met Yung Nnelg, Cho & Jayh en in november verschijnt de derde. “Verder ben ik independent, dus bepaal ik ook zelf wanneer ik aan een eigen project ga werken. Het heeft geen haast.”

Het lijkt een bewuste keuze van SRNO om zonder label te opereren. De producer heeft in zowel het binnen als het buitenland genoeg aanbiedingen gekregen. Hij vertelt: “Ik ben benaderd door zo ongeveer elk label dat je kunt opnoemen. Wereldwijd. Van Ultra, tot Interscope, ga maar door. In Los Angeles ben ik ook bij een Interscope writing camp geweest. Ik zag Kendrick Lamar daar en ik was ik met Alex Aiono, een YouTube ster (zes miljoen abonnees, red.). Met zulke mannen zit je daar.”

Toch laat SRNO zich niet gek maken door alle aandacht. Met al zijn ervaring kiest hij ervoor om nuchter te blijven. “Weet je wat het is: Die labels tonen interesse, maar uiteindelijk gaan ze je niet snel tekenen. Al die grote internationale platenmaatschappijen zijn moeilijk. Ze gaan je pas tekenen wanneer er 80 miljoen streams staan op je spotify. Nu proberen ze je al te kennen. Ze hebben je contactgegevens alleen nu al, voor het geval dat je misschien écht doorbreekt.”

Voor nu is de producer vooral op zoek naar een nummer één hit in Nederland. Dat was bijna gelukt, maar de samenwerking van Shawn Mendes en Camila Cabello bleek net wat populairder. “Ach, dat is een beetje ongeluk. Kan gebeuren,” aldus een ontspannen SRNO. “Eerst die nummer één hit in Nederland, maar daarna is mijn ultieme droom een grammy. Dat gaat lukken, ik moet gewoon blijven werken. Blijven mijn hobby uitvoeren, eigenlijk. Muziek voelt niet als werk.”

Tekst: Daniël Mol | Foto’s: Daniël Wolters





 
Blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste hiphop nieuws met onze App.

 

 
close-link
X