We spraken Young Kio thuis in Purmerend, waar hij de wereldhit Old Town Road maakte

Viral gaan op TikTok (voorheen musical.ly), Instagram, Soundcloud, Spotify en YouTube. Het is een droom voor elke beginnende producer. Zo ook voor de 19-jarige Kiowa Roukema uit Purmerend, die de beat van de viral hit ‘Old Town Road’ een jaar geleden maakte, op zijn zolderkamer, thuis bij zijn ouders. ‘Een vriend van mij zei: “Jij bent wel goed met computers, misschien iets voor jou.”’

Afgelopen zondag belden we om een afspraak te maken voor dit interview. Aan de telefoon vroeg ik of we langs konden komen in zijn studio, om te zien waar de nu al legendarische beat gemaakt is. Dat was goed, maar ‘dan moet ik even mijn kamer opruimen’, zei hij. De volgende dag zitten we op zijn zolderkamer bij zijn ouders thuis, naast zijn keyboard liggen nog de schoonmaakdoekjes. Op de gang ligt de stofzuiger naast bakken met oud speelgoed en dvd’s. Onder het zolderraam in zijn kamer, die niet groter is dan 10m2, staat zijn set-up.

Een jaar geleden maakte de toen 18-jarige Young Kio, hoe zijn producer naam luidt, hier de beat van de nu viral hit Old Town Road van Lil Nas X. De 20-jarige Amerikaanse rapper kocht de beat van Kio’s pagina op Beatstars, een soort marktplaats voor instrumentals. En toen ging het allemaal behoorlijk snel. De track werd eerst een hype op TikTok en kreeg al snel een miljoen plays op Soundcloud en Spotify. Vandaag de dag heeft de track op Spotify al meer dan 80 miljoen streams en staan ze op de Amerikaanse hitlijsten van zowel Spotify en iTunes op de tweede plek (op nummer één staat de remix, daarover straks meer). In Nederland is dat nog niet zo. ‘Hier is dit soort hiphop niet zo populair als in de States.’

Country-trap
In de Verenigde Staten maakte de track dan ook veel los. Artiesten zoals Justin Bieber en Tyga gaven het nummer de nodige aandacht op social media en Will Smith maakte zijn wens bekend in de clip te willen figureren. En toen, nu iets langer dan een week geleden, haalde Billboard de track uit hun country charts op het moment dat ‘ie steeds dichter naar de eerste plek klom. Billboard zei in een statement tegen Amerikaanse media dat ‘de track niet genoeg elementen bevat van hedendaagse country’. Country legende Billy Ray Cyrus kreeg, net als de rest van het land, lucht van het Billboard debacle en uitte zijn ongenoegen op Twitter. De country artiest had zijn gitaar al aan de wilgen gehangen, maar pakte ‘m speciaal weer bij de hand voor een remix van Old Town Road. Ook de remix gaat als een trein en staat inmiddels op ruim 17 miljoen streams en dinsdag kwam daar dan ook de grootste revanche bij: het nummer staat op nummer één in de Billboard Hot 100.

The hashtag #OTR staat niet langer meer voor de On The Run tour van Beyonce & Jay-Z, maar voor Old Town Road van de 20-jarige artiest Lil Nas X en de Nederlander Young Kio. Samen creëerden ze een nieuw genre: country-trap. ‘Het is natuurlijk gewoon bullshit dat die track van de country hitlist gehaald is. Toen ik het maakte was het niet met de intentie een country track te maken, maar Lil Nas X heeft daar genoeg elementen van ingedaan als je het mij vraagt. Ik denk dat ze het gewoon kut vinden dat een hiphopartiest opeens alle country charts overneemt. Alle backlash is achteraf gezien wel handig, want daardoor is het nummer nog groter geworden.’

Het was geen geplande samenwerking en dat Lil Nas X zijn beat gebruikt had voor een track wist hij in eerste instantie ook niet. ‘Een vriendin van mij tagde me in het nummer op Instagram. Toen zocht ik het op en stuurde hem een berichtje, of ik de cover art mocht zodat ik het kon posten op Insta en of hij mijn naam in de titel wilde plaatsen. Dat was toen het nummer nog maar 8000 plays had.’

Wonderkind
Kio studeert Multimedia Design aan de Hogeschool van Amsterdam en laat het allemaal op zich afkomen. Hij praat over zijn recente interviews met Rolling Stone, Billboard en The New York Times alsof dat allemaal geen grote stappen zijn. Op Twitter worden zijn posts ondertussen bijna 100 duizend keer geliked, maar het lijkt erop alsof dat nog niet allemaal bij hem binnenkomt. Tijdens ons gesprek valt het woord ‘onwerkelijk’ dan ook meerdere keren. Zijn ouders, die hem altijd overal in gesteund hebben en ons verwelkomen in hun huis in een rustige buurt in Purmerend, vinden dat ook.

Danny, zijn vader, stuurde onlangs een NOS-artikel door naar zijn zoon, over het nummer. ‘We zijn nooit echt van de spotlight, zijn altijd rustig en op de achtergrond dus het is heel vreemd voor ons.’ Dat van die spotlight vind ik persoonlijk erg grappig, want in de zolderkamer/studio van Kio hangt aan de muur een kastje met tientallen medailles. ‘Ja, ik ben ook zijn atletiek trainer,’ zegt zijn vader. ‘Dat deed hij van z’n 8e tot zijn 15e ongeveer. Maar daar moest hij soms wel even voor gepusht worden. Hij is eigenlijk heel lui, hoor,’ lacht zijn vader. ‘Dat zegt hij zelf ook!’

De tweedejaars student kan dan lui zijn, het is wel een beetje een wonderkind. Na nog wat langer met zijn ouders gepraat te hebben, kom ik erachter dat hij al kon lezen, schrijven en rekenen voordat hij naar school ging. En heeft hij ook wat klassen overgeslagen. ‘Ik heb altijd wel benadrukt dat ik school belangrijk vind’, meldt zijn vader, die zelf niet zo van trap/hiphop houdt: ‘Ik ben meer van een Linkin’ Park.’ Zijn moeder is wel een fan van de muziek van Kio. ‘Het is echt mijn ding, hier hou ik van’.

Interview in badjas
Kio hoort nu eigenlijk op zijn stage te zitten, maar werd overal waar hij een paar maanden geleden solliciteerde afgewezen. En dat kwam achteraf gezien wel goed uit. ‘Ik moest contracten tekenen voor royalties en publishing. Daar moeten dan een paar advocaten op. We hadden eerst allebei geen label, dus de inkomsten waren 50/50. Dat is veranderd. Hij is getekend bij Columbia records en ik ben getekend bij een producers team van Young Cash AP (producer van onder andere Ty Dolla $ign en A Boogie With Da Hoodie, red.). Ook zit er een sample in de track, die is goedgekeurd door de originele makers en die willen natuurlijk ook een deel hebben. Dus dat moest ook gefixt worden. Het duurde allemaal best lang en het was veel. Had ik op stage gezeten dan had ik dit allemaal niet rustig kunnen fixen.’

Dan vertelt hij over zijn interview met The New York Times via Skype, dat hij zelf bijna vergeten was. ‘Ik lag wat in bed te suffen en kreeg een berichtje van mijn management “over 5 minuten is het interview”. Dus ik spring op, doe mijn badjas aan en had letterlijk het gesprek in mijn badjas.’ En dat is precies ook hoe het allemaal bij anderen overkomt als je met hem praat over zijn recent behaalde succes. Laidback, niets aan de hand. Zijn studie gaat ‘ie ook zeker weten afronden, daar leerde hij artworks maken waar hij een speciale Instagram account voor heeft. ‘Vroeger verkocht ik achtergrondjes voor acht euro per stuk, wist ik veel.’

Once-in-a-lifetime
Zijn andere kunst, beats maken, leerde hij zichzelf aan via YouTube, nadat Samuel, één van zijn beste vrienden zei: ‘Jij bent wel goed met computers, misschien iets voor jou.’ En zo geschiedde, tijdens zijn examenjaar van het vwo. Kio maakte hits na en begon de lagen van een beat technisch na te gaan. Zo kwam hij uit op zijn eigen sound, wat nu door luisteraars en de artiest die het groot maakte, Lil Nas X, gecategoriseerd wordt als country-trap. ‘Vroeger maakte ik “Type Beats”, dus bijvoorbeeld een “Drake type beat” en zo promootte ik dat dan op YouTube, nu zijn die er van mij. Anderen die country trap-achtige beats maken en ze dan ‘Kio type beat’ noemen. Dat is heel sick, groot compliment ook.’

Het is ook de stijl die hij wil aanhouden, maar experimenteren kan natuurlijk geen kwaad. Dat doet Kio ook veel, zijn inspiratie komt uit alle hoeken, vooral uit muziek van vroeger ‘met gitaren en shit.’ Tijdens het maakproces is hij altijd op zoek naar een twist in zijn muziek. ‘Niet helemaal trap maar gemengd met een ander genre, zoals we dat nu hebben gedaan. Ik wil de wereld graag weer shocken, maar weet ook dat wat er nu gebeurt once-in-a-lifetime is. Ik moet mezelf wel blijven uitdagen.’

‘Gemaakt in ons kikkerlandje’
‘Het is mentaal af en toe wel lastig’, vertelt de jonge producer dan. ‘Iedereen wil nu wat van mij en van Lil Nas X. Maar ja, als Justin Bieber, Demi Lovato, Miley Cyrus aan je trekken… Soms ben ik bang dat het contact gaat vervagen, maar Lil Nas X is echt een goeie gast, hij betrekt me echt in alles. We hebben elkaars leven voor altijd veranderd. De grootste artiesten en producers willen met ons samenwerken.’ In zijn Instagram en Twitter inbox vind je dan ook berichten van Tyga en Lil Pump, maar ook van producers zoals Kid Hazel (21 Savage) en Murda Beatz (Drake).

Ook in Nederland staan er samenwerkingen gepland. Zo heeft hij al contact met Leafs. ‘Zijn muziek is gewoon hard en hij heeft een prettige sound.’ Verder focust Kio zich vooral op artiesten uit de States. ‘Ik maak een specifieke soort trap sound, dat is in de US gewoon veel groter. En op dit moment is alles voor mij mogelijk. Ik wil alleen dat mensen weten: “Hey, die viral hit Old Town Road, die is gewoon gemaakt in ons kikkerlandje.”’

‘Vroeger toen ik net begon met produceren, had ik van die dromen die heel echt leken. En dan werd ik wakker en dacht ik what the fuck, dat was zo realistisch, waarom is het niet echt?’ De 19-jarige droomde van samenwerkingen met grote artiesten en het hebben van een nummer één hit. ‘Nu leef ik die droom en is het andersom. Nu vraag ik mezelf de hele dag af, oké, wanneer word ik wakker uit deze droom? Maar het is geen droom, het is fucking echt.’

Tekst: Charisa Chotoe | Foto’s: Nelson Hillebrand

X