Yung Felix: “Ik zag meewerken aan Vroom als een Kanye-momentje.”

Felix Laman oftewel Yung Felix is al jaren een bekende naam in de Nederlandse hiphop. De producer lijkt ieder jaar beter te worden en maakt hit na hit. In 2017 tekende hij voor Noah’s Ark om de transitie te maken van beatmaker op de achtergrond naar artiest op de voorgrond. Wij spraken Felix over het kiezen van zijn naam, zijn poging om in het buitenland door te breken, de houdbaarheid van de Nederlandse bubblingsound, werken met Famke Louise en waarom hij zichzelf de interessantste producer van Nederland vindt.

Felix begon met produceren toen hij vijftien jaar oud was. Hij ontdekte zijn liefde voor muziek maken op de computer van een vriend en downloadde al snel een programma om thuis ook aan de slag te kunnen. Toen de producer begon was hij zeker geen natuurtalent. Hij vertelt: “Ik kon er echt niks van. Soms hoor ik mensen hun eerste beat maken en dan klinkt het ok. Mijn shit was echt trash. Het was niet eens met een metronoom ofzo, ik snapte niet hoe dat werkte. Ik deed maar gewoon wat.” Ondanks de stroeve start die Felix had, ging hij gewoon door. “Voordat ik muziek deed zat ik op een bouwschool en ik zou meubels gaan maken. Ik vind het altijd interessant om te weten hoe dingen gemaakt zijn. Dat was bij muziek niet anders en daardoor bleef ik het ook leuk vinden.”

Ski Leraar Bruin en Yellow Claw
Na zo’n drie jaar oefenen trad Felix naar buiten met zijn eerste echte wapenfeit: De Ski Leraar Bruin Money Gang (SLBMG) mixtape. Het project van Spacekees, Sef en Faberyayo kwam halverwege 2011 uit en was bijna volledig geproduceerd door Felix, die nog aan het begin van zijn carrière stond. “Ik heette toen nog niet eens Yung Felix, maar die naam kreeg ik van Spacekees, Sef en Faberyayo. Eigenlijk vond ik Yung Felix maar kinderachtig klinken. Ik produceerde toen altijd onder mijn eigen naam en ineens begon ik heel erg te twijfelen.”

Die twijfel over zijn naam is ook terug te zien in de latere producties van Felix. Een aantal maanden na de SLBMG-mixtape bracht Jiggy Djé zijn track Mijn Grootste Vijand uit, geproduceerd onder de naam Felix Laman. In deze periode besloot de producer ook de knoop door te hakken over zijn naam. “Ik koos voor Yung Felix en heb daar helemaal geen spijt van. Ik heb er echt een merk van weten te maken en daarmee heb ik die naam cool gemaakt. Nu blijft het Yung Felix voor altijd. Best name ever.” Tussen 2013 en 2016 werkte Yung Felix veel samen met Yellow Claw, een zeer bekend DJ-trio waar Bizzey ook onderdeel van uitmaakte.  Hij probeerde zich hier meer te focussen op een buitenlandse sound, een geluid dat minder dicht bij hemzelf lag.  “Uiteindelijk klonk mijn muziek te Nederlands voor het buitenland.” concludeert de producer. “Onze muziek, bubbling en urban, is in Nederland een stuk verder dan in Amerika. Niet om op te scheppen dat ik ver voor mijn tijd was, maar dat zie je nu wel heel duidelijk. De Amerikaanse versie van die sound klinkt nu nog steeds heel statisch. Hier is alles dansbaar.” Het buitenlandse avontuur van Yung Felix hield op in 2016, maar de producer ziet het niet als een mislukking. “Het is alleen maar een mooie ervaring. Ik kreeg uiteindelijk niet wat ik wilde, dus besloot ik me weer op Nederland te richten. Toen Bizzey de Yellow Claw-formatie halverwege 2016 verliet greep ik ook mijn kans om weer solo te gaan. Ik wilde Nederland ruïneren.”

Nederland leidt
Yung Felix heeft geen moment spijt van zijn beslissing om zich weer op Nederland te richten. “De Nederlandstalige tracks die ik nu drop worden opgepakt door mensen uit het buitenland. Bijvoorbeeld een DJ Carnage die mij maandelijks checkt, gewoon om te kijken hoe het gaat en wat ik nu maak. Mijn track Shaka Zulu zat ook een keer onder een filmpje van Diplo die in Vegas aan het draaien was.” Felix vervolgt: “Die guys zijn wel bewust van wat wij hier doen en daardoor hoef ik me ook niet op Amerika te richten om daar te komen. Ze vinden het juist interessant wat wij hier doen met onze muziek. Vergelijkbaar met hoe wij nu Braziliaanse baile funk vet vinden, terwijl we daar ook geen moer van verstaan. DJ Carnage vroeg me een keer of ik een bepaalde track van Lijpe kende. En die kende ik dus niet. Gasten zoals Carnage houden ons goed in de gaten en zien dat het hier lekker gaat. Terecht, want we pakken hier soms cijfers die in Amerika niet eens gehaald worden. Je zou dom zijn als je Nederland negeert.”

Nederland is voorloper op het gebied van bubbling en urban, dat moge duidelijk zijn. Toch leert de geschiedenis ons dat er altijd een bepaalde houdbaarheidsdatum op een sound zit en dat is bij deze muziek niet anders, zo denkt ook Yung Felix. “Ik denk dat het nog wel een paar jaar groot blijft en daarna zien we wel wat er zal gebeuren. Ik maak wel eens grappen met Bizzey dat Doe Je Dans over tien jaar op zo’n hitzone-CD staat. Populaire genres zijn net een cirkel. Bubbling is ook uit geweest en is nu alweer een paar jaar terug in een ander jasje.

Bommen
Inmiddels is Yung Felix een gevestigde naam in Nederland. In 2017 was hij verantwoordelijk voor hits als Doe Je Dans, Versaces in het Zand en Badman Ollo. Ook tekende Felix bij Noah’s Ark om de overstap te maken van producer naar artiest. Opmerkelijk, want de meeste producers in Nederland kiezen ervoor om vooral achter de schermen te opereren. Felix legt uit: “Ik wilde het echt. Ik wil meemaken hoe het is om een track te dragen. Om volledige verantwoordelijkheid te hebben. En ik wil graag meer shows doen, dat zeg ik ook eerlijk. Ik voel me ook al een tijdje meer op de voorgrond dan op de achtergrond. Ik doe er alles aan om dat te creëren.”

In de toekomst wil de artiest zichzelf steeds hogere standaarden opleggen. “Ik moet gerichter voor mensen gaan produceren. Als ik voor iemand een track maak moet het echt een bomaanslag zijn. Voor minder doe ik het niet meer. Ik wil niet die albumtrack maken die nooit een single zal worden. Ik wil Yung Felix beschermen.” De sound van Felix is duidelijk enorm populair en hij is volgens hemzelf voorbij het punt dat hij nog allerlei artistieke dingen in zijn tracks kwijt wil. Hij wil bommen maken. Felix: “Het artistieke boekje heb ik voorlopig even uitgelezen. Dat komt wel weer, maar daar focus ik me nu niet op. Ik kan een beat maken met drie sporen en dat pakt dan zes miljoen streams. Daar ben ik trots op. Die eenvoud is ook artistiek. Daar mag sowieso nooit vies naar gekeken worden.”

De laatste tracks van Yung Felix waren inderdaad bommen. Zo produceerde hij Vroom, voor de controversiële Famke Louise. De producer koos er bewust voor om zijn naam op de track te zetten, in tegenstelling tot de mysterieuze $HOOT2KILL, die Op Me Monnie maakte. “Ik zag meewerken aan Vroom als een Kanye-momentje. Een beslissing die een beetje reuring veroorzaakt. Daar hou ik wel van. Die roekeloosheid past ook heel erg bij Yung Felix.”, vertelt de producer. “Ik kreeg veel haat, maar die beat heeft ook een hoop deuren geopend. Ik kwam met mijn kop op RTL Boulevard en kreeg een DM van Mula B om met hem te gaan werken.”

De beste in Nederland
Een album van Yung Felix hoeven we de komende tijd nog niet te verwachten. Felix richt zich voorlopig op het uitbrengen van singles onder zijn eigen naam, om zo zijn imago als artiest te versterken. “Ik wil meer en meer richting de voorgrond. Daarbij hoort ook dat mensen mij direct kunnen herkennen. Drie gouden tanden, haar naar achter en clubbeats, dat is Yung Felix.” Hij vervolgt: “Ik vind mezelf ook gewoon een interessante producer, misschien de interessantste van Nederland, dus mensen mogen mij ook wel kennen. Met interessant bedoel ik dat je niet altijd weet wat je kan verwachten, zoals dat ook bij Ramiks het geval is. Die produceert de enige dag een track als Traag van Bizzey en daarna duikt hij de studio in met Leafs. Dat heb ik ook, ik ben op elke track interessant en dat blijft ook mijn doel. Ik wil echt de beste worden in Nederland.”

Tekst: Daniël Mol | Foto’s: Nelson Hillebrand

We vroegen Yung Felix om een playlist te maken van tracks die hem inspireren of waar hij graag naar luistert. Check de volledige playlist hier

1 comment

One response to “Video: Tads Thots – Gumbo (Prod. Styn & Gluttony)”

  1. jamal says:

    kanker achterlijk

Leave a Reply

Your email address will not be published.