Zwart Licht is klaar voor Bliksem: “Iedereen naar binnen. Het is code rood”

De mannen van Zwart Licht zijn terug. Akwasi, Leeroy en Hayzee zullen deze maand hun vierde studioalbum Bliksem droppen. Voor het project verliet de formatie Top Notch en tekende het bij Neerlands Dope, het label van Akwasi. Ter inleiding van een nieuw Zwart Licht-seizoen spraken wij het drietal over de overkill aan laagdrempelige muziek, hun nieuwe album Bliksem en het verlaten van Top Notch.

Blikseminslag
Het laatste album van Zwart Licht, genaamd Leeroy Draait Door, kwam uit in 2012. De leden dropten allemaal solo-materiaal en deelden ook als Zwart Licht de track Geen Manieren in december 2016, maar verder bleef het stil. De Nederlandse hiphopscene veranderde ondertussen hevig, iets wat Akwasi ook is opgevallen: “Er wordt veel meer geproduceerd nu. Ik geloof nog steeds dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Tegenwoordig zie je door de bomen het bos niet meer en check ik alleen nog dingen van artiesten waar ik écht achter sta.” Leeroy neemt over: “De huidige ontwikkelingen word ik niet zo blij van. Ik kan de kunst waarderen, maar het is niet iets wat ik zelf zou opzetten. Er is een overkill aan laagdrempelige muziek en juist daarom is het tijd voor een nieuw album van Zwart Licht.”

“Het is inderdaad hard nodig dat er een nieuwe plaat van Zwart Licht aankomt”, vervolgt Akwasi. “Het muzieklandschap is de laatste jaren enorm gegroeid, maar inmiddels wel een beetje misvertegenwoordigd. Het is belangrijk dat je allerlei soorten hiphop hebt, daar staan wij voor.” Leeroy, die naast rapper en audio engineer ook nog leraar is, vertelt dat een aantal van zijn leerlingen zijn mening delen. “Ik hoor steeds vaker: ‘Meester, ik ben klaar met die bubbling-shit, ik wil echte hiphop.’ Ik begrijp dat wel. Als je elke dag boerenkool eet wil je ook eens bami.” Akwasi: “Wij willen voor afwisseling zorgen. Die frisse wind. Die plotselinge blikseminslag.”

Zwart Licht maakt dus geen muziek voor de massa. Sterker nog; muziek maken de jongens vooral voor zichzelf. Leeroy: “Ik geloof heilig in mijn eigen muziek. Als ik kan genieten van mijn eigen nummer dan is mijn missie al volbracht. Het is nog nooit in me opgekomen om een track te maken om een bepaald publiek te pleasen. Ik weet dat mensen hun smaken kunnen switchen.” Maakt het Zwart Licht dan helemaal niet uit wat hun muziek zal gaan doen? Natuurlijk niet. Akwasi legt uit: “Je maakt muziek voor een reden: je wil dat het gehoord wordt. Opinions are like assholes, everybody has one en daarbij telt een ieder zijn mening. Hoe groot of klein ons segment is maakt me niet zoveel uit, maar aan het eind van de dag wil je dat mensen je muziek horen.”

Gezond gesteggel
De mannen van Zwart Licht zijn ook na het uitbrengen van hun album Bliksem nog lang niet tevreden. De formatie heeft het afgelopen jaar zo’n 80 nieuwe tracks gemaakt, waarvan er een groot deel ook op het album had kunnen verschijnen. Akwasi: “Er zijn genoeg tracks die het album niet hebben gehaald, dus daar gaan we nog iets mee doen. Zodra we Bliksem naar buiten brengen, zullen mensen weer wakker schrikken. Het is zonde als er dan geen vervolgschot komt.” De groep ziet Bliksem als een (her)introductie van Zwart Licht en is zich heel bewust dat er ook een nieuwe schare hiphopfans naar het project zal luisteren. “We doen dit album niet alleen voor de mensen die fan waren in 2009. Natuurlijk vergeten we hen niet, maar er is een hele nieuwe groep bijgekomen die wij ook willen bedienen.”

Door het grote aantal tracks dat Zwart Licht heeft gemaakt de afgelopen tijd was het moeilijk om tot een definitieve tracklist voor het project te komen. Akwasi: “We hebben gezond gesteggel gehad over welke nummers wel en niet op het album pasten. We hebben het over 12, 17 en 22 tracks gehad. Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt.” Leeroy: “Daarna hebben we min of meer democratisch bepaald wat de definitieve tracklist zal worden. We hebben daarbij wel album-waardige tracks moeten overslaan, dus die komen op een ander moment.”

Smib en Hayzee
Bliksem bevat 17 tracks en een aantal samenwerkingen. De opvallendste naam op het album is Smib-frontman Ray Fuego. Producer Hayzee vertelt over het organisch ontstaan van de collab: “Ray en Smib zijn al jaren fan van ons. Daarmee kan je twee dingen doen. Of je neemt het als een compliment en gaat verder met je leven, of je duikt samen de studio in. We hebben voor dat laatste gekozen.” Leeroy: “Ik heb veel gesprekken met de boys van Smib gehad. Ze hebben gezien wat wij hebben gedaan en daar hun eigen formule van gemaakt. Wat wij met Nebulon wilden doen is Smib nu mee bezig. Ik vind het keihard dat zij uit onze ervaringen kunnen putten, zodat zo’n groep wel tot bloei komt. Ik kan van hun leren en zij hebben van ons geleerd.” Ray Fuego is niet het enige Smib-lid waar Zwart Licht mee heeft gewerkt. De formatie heeft ook tracks gemaakt met andere Smib-leden, zoals GRGY (ook op Bliksem terug te vinden), Ghqst en Tads Thots.

Ook Hayzee, normaliter enkel de producer van de groep, heeft een aantal verses op Bliksem. Hij vertelt: “Ik heb meegeschreven voor tracks zonder dat Akwasi en Leeroy het wisten. Als het hard was ging ik ook achter de mic staan, anders deed ik of ik niets geschreven had. Als je meer dan tien jaar met rappers werkt dan leer je het zelf ook.” Leeroy is vol lof over de rappende producer: “Hayzee benadert het schrijven op een andere manier. Hij komt met lines die ik zelf niet zou kunnen bedenken, dat vind ik heel knap.” Akwasi voegt daaraan toe: “Ik heb het niet vaak, maar bij Hayzee’s verses had ik af en toe graag gewild dat ik ze had geschreven.”

Top Notch
Bliksem, het vierde album van Zwart Licht, zou eigenlijk bij Top Notch uitkomen. De formatie stond namelijk getekend voor vier projecten. Begin december maakten de mannen bekend dat hun nieuwste plaat bij Neerlands Dope zou uitkomen, het label van Akwasi. Hiermee brak Zwart Licht met Top Notch. “Er is helemaal geen kwaad bloed tussen ons en Top Notch, het was meer een wake-up call”, vertelt Akwasi. “We hoeven nu niet meer achterin de rij te staan. Er heeft een paradigmaverschuiving plaatsgevonden bij Top Notch, waardoor wij niet meer passen bij de visie die zij nu hanteren.” Hij vervolgt: “Het was inderdaad het plan om de plaat bij Top Notch uit te brengen, maar het werd al snel duidelijk dat het niet ging werken. Het beste wat we samen hebben gedaan was de eerste plaat, daarna werd het minder. Het is nu gezond voor onze verstandhouding om uit elkaar te gaan.”

Ondanks het verlaten van Top Notch hebben de jongens absoluut geen spijt van hun beslissing om te tekenen bij het label. Akwasi: “In eerste instantie wilden we onze platen in eigen beheer uitbrengen. Toen er voor Bliksemschicht verschillende labels bij ons aanklopten hadden we een ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’-mentaliteit. Bliksemschicht was al helemaal klaar en Kees (de Koning, oprichter en directeur van Top Notch, red.) kwam op het perfecte moment binnen. Dat maakte de beslissing makkelijker.” Leeroy: “Kees heeft bij ons aangegeven dat hijzelf nog steeds heilig in ons gelooft, maar zijn beweegredenen waren vooral het moeizame proces. Hij had niet het gevoel dat hij zijn werknemers voor de volle 100% kon inzetten om het beste uit ons te halen. Wij waren geen prioriteit en dat hebben we op dit moment wel nodig. We hebben de tijd en de focus nodig van iedereen die erbij betrokken is. Ik vind het juist heel tof van hem dat hij aangeeft dat hij zijn team niet rond krijgt voor dit. Hij heeft ons niet zomaar gedropt.”

Als we het trio mogen geloven hoeven we niet lang meer te wachten op het album. “De Bliksem komt. Iedereen naar binnen, het is code rood.”

Tekst: Daniël Mol | Foto’s: Esmeralda Engels