Adidas is verwikkeld in een grootschalige fraudezaak in China, waarbij hoge managers miljoenen euro's zouden hebben verduisterd. Dit melden bronnen aan de Financial Times. De zaak kwam aan het licht door een anonieme brief van werknemers van de Chinese tak van het bedrijf, die goed op de hoogte waren van interne kwesties.
Volgens de berichten zijn bij de fraude onder andere een topmanager van de marketingafdeling en een manager van een andere afdeling betrokken. Deze managers zouden grote sommen contant geld en vastgoed hebben aangenomen van externe leveranciers, mogelijk in ruil voor het toewijzen van opdrachten. Het marketingbudget van de betrokken afdeling bedraagt jaarlijks ongeveer 250 miljoen euro.
Adidas bevestigt dat het op 7 juni een anonieme brief heeft ontvangen en dat het onderzoek doet naar de claims, samen met externe juridische adviseurs. Tot nu toe zijn er nog geen werknemers op non-actief gesteld.
China is een cruciale markt voor Adidas, het op een na grootste sportmerk ter wereld. Ondanks de uitdagingen van de afgelopen jaren, voornamelijk door langdurige coronalockdowns, verwacht het bedrijf dit jaar een aanzienlijke omzetgroei in het land. Voor de pandemie was China de sterkst groeiende en zeer winstgevende markt voor Adidas. In het laatste kwartaal van vorig jaar zag Adidas al een sterke opleving in de verkoop van sportschoenen en kleding.
Adidas benadrukt dat het zich in elke markt aan de regels en ethische normen houdt en blijft vastberaden om transparantie en integriteit in alle bedrijfsactiviteiten te waarborgen terwijl het onderzoek wordt voortgezet.