De volledige afgelasting van
Defqon.1 zorgt voor veel teleurstelling, maar op sociale media verschenen ook beelden van een grimmiger kant van die frustratie: een deel van de bezoekers sloopte het terrein. DJ Outsiders reageert daar woedend op.
Het hardstylefestival in Biddinghuizen werd vanwege code rood en de verwachte extreme hitte volledig afgelast. Eerder besloot de organisatie al om minder bezoekers toe te laten, maar uiteindelijk ging er een streep door het hele weekend. Bezoekers werd gevraagd de camping in de loop van de dag te verlaten. Voor veel fans, van wie sommigen uit het buitenland kwamen en hotelkamers hadden geboekt, was dat een enorme domper.
★
Voor vaste lezers
Mis geen nieuws meer van Puna.nl
Open Google en kies Puna.nl als voorkeursbron.
Open Google ›
Aanbevolen Video
Scroll om verder te lezen.
“Kom nooit meer terug”
Voor de vernielingen heeft Outsiders geen enkel begrip. In een inmiddels door Instagram verwijderde video haalt de dj hard uit. „Voor alle mensen die het festivalterrein aan het slopen zijn en de beveiliging een zware dag geven: het boeit me niet waar je vandaan komt, uit welk land dan ook, maar kom nooit meer terug”, zegt hij boos.
Daarna wordt hij nog feller. „Kom nooit terug naar Defqon, kom nooit terug naar Nederland en kom nooit terug naar een hardstylefeest. Nooit. Jij bent niet een van ons. Ook al denk je van wel, je bent niet een van ons. Je bent niet welkom.” Daarmee maakt de dj duidelijk dat hij de vernielingen totaal niet vindt passen bij de hardstyle-community.
Begrip bij andere artiesten
Defqon.1 staat juist bekend om de zogenoemde Weekend Warriors: bezoekers uit binnen- en buitenland die samenkomen voor de muziek, de shows en de sfeer. Ook andere artiesten reageerden op de situatie. Het dj-duo D-Block & S-te-Fan sprak eerder begrip uit voor de beslissing om vanwege de hitte in te grijpen. Volgens hen was dat waarschijnlijk de enige verantwoorde keuze, al lieten ze ook weten dat het nieuws hen pijn deed.