Het offline halen van de Universal Music catalogus was pas fase 1 in het plan van TikTok

feb 05 , 13:15 NEWS
schermafbeelding 2024 02 05 om 121500
Het was vorige week rumoerig in de muziekwereld. TikTok en Universal Music kwamen lijnrecht tegenover elkaar te staan nadat een licentie overeenkomst tussen de twee partijen op 31 januari verliep. Universal Music beschuldigt TikTok van onwil om artiesten te betalen en TikTok beschuldigt op hun beurt weer Universal Music van hebberigheid, omdat hun platform specifiek bedoeld is voor het ontdekken van nieuwe muziek. Met de twee partijen die het niet eens lijken te worden, verdween op 1 februari de muziek catalogus van Universal Music van TikTok.
Volgens bronnen binnen TikTok zouden de stappen om druk te zetten op Universal Music een traject van 3 fases zijn. Het offline halen van de muziekcatalogus op 1 februari was pas fase 1. Voor artiesten die hun muziek via Universal Music of een sublabel van Universal Music uitbrengen betekent dit dat eerder geplaatste muziek niet meer te vinden is op het platform of in video’s gedempt is vanwege een auteursrechtelijk conflict.
In fase 2 gaan de maatregelingen van TikTok een stapje verder. Oplettende fans zullen het vast wel hebben gezien dat Jonna Fraser, een artiest van Noah’s Ark, een sublabel van Universal Music, zijn muziek gewoon op het platform bleef staan. Niet onverdienstelijk ook, want met de campagne via TikTok is Jonna Fraser op weg om zijn eerste nummer 1 hit te scoren. Echter wanneer fase 2 intreedt zullen ook deze video’s, waarvan na de release duidelijk wordt dat dit een nummer is uitgebracht via Universal Music, gedempt worden.
Fase 3 heeft nog meer gevolgen, want dan zal TikTok de audio dempen van rond de 4 miljoen nummers. Dit zal gebeuren omdat artiesten, songwriters en componisten getekend bij Universal Music Group Publishing hebben meegewerkt aan deze nummers. Dit zou feitelijk betekenen dat ook artiesten die niet onder Universal Music of een sublabel vallen, last kunnen ondervinden van het conflict tussen Universal Music en TikTok.
Wanneer en of fase 2 en 3 in werking gaan is nog niet bekend. Vooralsnog lijken Universal Music en TikTok nog steeds lijnrecht tegenover elkaar te staan en zou er los van persberichten met beschuldigingen van beide partijen geen gesprek zijn tussen TikTok en Universal Music. De tijd dringt voor beide partijen, want 30 dagen na het beëindigen van de licentieovereenkomst op 31 januari moet alle muziek waarvan Universal Music rechten bezit volledig verwijderd zijn van TikTok.