RBDJan: “We gaan al die jongens van nu laten zien waar de clubmuziek vandaan komt”

Meer dan tien jaar geleden opende RBDJan samen met zijn Tuindorp Hustler Click (THC) allerlei deuren voor de Nederlandse hiphop. De onderbaas van het collectief droeg bij aan talloze hits en deed dat zonder enige mainstream aandacht. Nu is RBDJan terug en ter gelegenheid van zijn comeback spraken wij hem over zijn persoonlijke album King, de hiphop scene van nu, THC en waarom hij in 2019 weer aan de top staat.

THC
RBDJan is al zo’n twintig jaar actief in de Nederlandse rapscene. In 1996 begon hij met rappen en leerde hij teksten schrijven van zijn broer, Flex de Hittespitter. Vervolgens kwam hij via zijn vrienden A’donis (nu beter bekend als Adje) en Stony in aanraking met de Tuindorp Hustler Click. “Stony, Adje en ik maakte al tracks in een studio in Amsterdam-West. Adje was ook kapper, dus iedereen kwam bij hem thuis om geknipt te worden. Hij heeft mij toen voorgesteld aan Rocky, de oprichter van THC. Ik ben dus door Adje bij THC gekomen.”

“Wij waren jarenlang de stem van de jongeren”, vertelt Arbi over THC. “Dat heeft ons zo populair gemaakt. We waren vernieuwend en er rapte niemand zoals wij.” De opkomst van het internet speelde ook een belangrijke rol in het succes van de groep. Waar acts nu groot worden via Spotify en YouTube was de muziek van de Tuindorp Hustler Click te vinden op programma’s als Kazaa en Limewire. “Iedereen kon die muziek downloaden en zo is het balletje gaan rollen. We waren daar eigenlijk totaal niet mee bezig op het begin, de muziek maakten we voor onszelf. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om onze gezichten te laten zien. Niemand wist toen nog wie we waren. We begonnen THC Recordz en de rest is geschiedenis.”

De mannen van THC worden vaak gezien als de stichters van de straatrap. RBDJan kan zich daar wel in vinden, al leerde hij het weer van iemand anders. “Degene die ik als eerste als straatrapper zag was mijn broer. Ik luisterde destijds niet naar de oude garde, met alle respect. Ik kon me niet identificeren met de stijl van hun muziek en met wat ze zeiden. Voor mij is mijn broer de grondlegger, maar ik vind het niet erg om die naam te dragen.”

Generatiekloof
Ballen Tot We Vallen, een samenwerking tussen Arbi, QF en DJ Chuckie, betekende de definitieve doorbraak van RBDJan. Het nummer kwam uit in 2004 en was een echte clubtrack, vergelijkbaar met de sound die nu, 14 jaar later, weer populair is in de Nederlandse hiphop. “Mensen vergissen zich er nog wel eens in, maar ik ben doorgebroken met een dancehall track. Dat is iets wat iedereen nu doet en ik vind dat alleen maar dope. Ik kan daar niet op haten. De nieuwkomers krijgen teveel kritiek van de oude garde.”

“Ik kreeg vroeger precies dezelfde haat over mij heen van de vorige generatie”, vervolgt RBDJan. “ Het is geen echte hiphop, bla bla. Mijn generatie doet nu hetzelfde en keurt alle nieuwe jongens direct af. Ik ben juist blij dat die boys succes halen. Hiphop is een levend fenomeen dat zich blijft evolueren. Bovendien zijn er genoeg artiesten die nog die rauwe hiphop sound hebben. Ik vind mezelf een allrounder wat dat betreft. Ik pas overal op.”

King
Na vier jaar met een enkele gastbijdrage hier en daar was daar plotseling de 101Barz studiosessie van RBDJan. De rapper verkondigde dat het ‘veel te lang had geduurd’ en deed vervolgens vier nieuwe tracks, waarvan er drie op zijn album King zouden verschijnen. RBDJan was terug van weggeweest. Na zijn Onderbaas album in 2011 en Renaissance EP in 2013 werd het stil rondom de rapper en begaf hij zich in een moeilijke periode. Hij liet rap voor wat het was en geloofde er niet meer in. Daar kwam afgelopen jaar een einde aan.

Hij vertelt: “Mijn vuur is weer aangewakkerd. Daar hebben Dicecream en Bobby van E-Ville Media me veel mee geholpen. Ze hebben een schrijverskamp voor me opgezet en dat had ik toen echt nodig. Ik zat behoorlijk in de put en was best wel depressief.” Arbi ziet muziek als therapie en zijn uitlaatklep. “Ik schreef elf nummers in zeven dagen, Ik schreef alles van me af. Het waren ook geen neppe tracks ofzo. Negen daarvan hebben mijn album uiteindelijk gehaald.” Geld speelde voor de rapper ook een rol, dat ontkent hij niet. “Als ik zie hoe lekker al die jongens nu gaan, dan wil ik daar ook mijn graantje van meepikken. Ik ben al zo lang bezig. Dat verdien ik wel.”

King is vernoemd naar het zoontje van RBDJan, met wie hij op dit moment geen contact heeft. “Ik draag mijn album op aan mijn zoontje. Ik heb het niet King genoemd omdat ik zo zelfingenomen ben dat ik mezelf de koning van de rapgame vind. Misschien is het wel een beetje dubbelzinnig, maar het is vooral naar hem vernoemd.” Het persoonlijke project van RBDJan bevat zestien tracks en een aantal interessante samenwerkingen.

2019
RBDJan heeft voor 2019 een duidelijk doel. Hij wil op Noorderslag 2019 spelen. “Ik ga dit jaar keihard grinden en dan hoop ik dat ik in januari 2019 op Noorderslag sta. Daar ga ik voor. Ik zie een stijgende lijn in al mijn cijfers, dus ik heb er vertrouwen in.” De rapper doet alles zelf. Hij heeft er bewust voor gekozen om geen manager te nemen. “Ik ben er helemaal klaar mee. Klaar met andere mensen, klaar met labels. Ik ben geen kleine jongen meer. Zo moeilijk is het allemaal niet. Ik kan het allemaal zelf doen.”

Daarnaast kunnen we een nieuw THC-project verwachten, zo verklapt RBDJan. “Rocky en ik zijn weer aan de slag gegaan. Ik heb Rocky moeten overtuigen om ons meer te richten op de vrouwen, net als vroeger. Zina, Ballen tot we vallen, In De Noordside, daar moet je aan denken. We gaan al die jongens van nu laten zien waar de clubmuziek eigenlijk vandaan komt, een beetje gezonde competitie. Wij kunnen sowieso wel meedraaien met de top.”

Toch richt RBDJan zich voornamelijk op zijn solocarrière, waar King het begin van is. “Ik ben al bezig met mijn tweede project. Ik ga proberen zoveel mogelijk tracks uit te brengen dit jaar. Het gaat nu ook zo snel, Je moet wel. Ik moet in februari met hoe dan ook één clip komen. Dan heb je maart en april waar je het onderste uit de kan, kan halen, maar in mei moet je alweer met een nieuw project komen.” Zijn album King moet ervoor zorgen dat RBDJan zich weer manifesteert in de Nederlandse game. “Jongeren moeten weer weten wie ik ben. Ze moeten een beetje geschoold worden, dat ze gewoon wel weten waar het allemaal vandaan komt. Ik zie de rest van de game wel aan de top. Tot volgend jaar.”

Tekst: Daniël Mol | Foto’s: Nelson Hillebrand